Seiten: 3-5, Sprache: Englisch, DeutschHugger, Alfons
Seiten: 9-13, Sprache: Deutsch, EnglischAvivi-Arber, Limor
The chicken or the egg problemSeiten: 15-28, Sprache: Englisch, Deutschde Holanda, Thiago Azário / de Almeida, Rita de Cássia Costa Ribeiro / Silva, Alexandre Emídio Ribeiro / Damian, Melissa Feres / Boscato, Noéli
Eine retrospektive Kohortenstudie mittels digitaler VolumentomografieZiel: In dieser retrospektiven Kohortenstudie an asymptomatischen, nicht erkrankten Patienten wurde die Prävalenz bestimmter morphologischer Veränderungen, wie sie für gewöhnlich bei degenerativen Gelenkerkrankungen vorkommen, mittels digitaler Volumentomografie (DVT) erfasst. Anschließend wurde der Zusammenhang zwischen degenerativen Gelenkerkrankungen und Alter, Geschlecht sowie Anzahl der vorhandenen Zähne untersucht.
Materialien und Methoden: Betrachtet wurden die DVT-Aufnahmen (268 Gelenke) von 134 asymptomatischen Patienten. Die Daten der Patienten wurden den klinischen Patientenakten entnommen. Die DVT-Bilder wurden von kalibrierten Untersuchern ausgewertet. Jedes Kiefergelenk wurde auf das Vorhandensein oder Fehlen der traditionellen radiologischen Befunde einer degenerativen Gelenkerkrankung (Erosion, generalisierte Sklerose, Osteophyten und subchondrale Zysten) im Kondylus und der Eminentia articularis untersucht. Die Daten wurden einer bivariaten (Chi-Quadrat- und exakter Fisher-Test) und multivariaten (Poisson-Regression) Analyse unterzogen (α = 0,05).
Ergebnisse: Die Studienpopulation bestand überwiegend aus Männern (52,24 %) und Patienten ≥ 61 Jahren (55,64 %). Insgesamt waren 61,94 % der Teilnehmer teilbezahnt (≤ 12 Zähne in der Mundhöhle). Die häufigsten degenerativen Gelenkerkrankungen waren Osteophyten (30,22 %) und eine Erosion (12,69 %) des Condylus mandibulae gefolgt von einer Erosion der Eminentia articularis (8,58 %) und subchondralen Zysten des Condylus mandibulae (7,09 %). Die bivariate Analyse ergab einen statistisch signifikanten Zusammenhang zwischen weiblichem Geschlecht und subchondralen Zysten (p = 0,007), zwischen unbezahnten Patienten und subchondralen Zysten (p = 0,008) sowie zwischen teilbezahnten Patienten mit ≤ 12 Zähnen und Erosionen des Condylus mandibulae (p = 0,005). Die adjustierte Poisson-Regression ermittelte einen signifikanten Zusammenhang zwischen degenerativen Gelenkerkrankungen und dem Geschlecht (p = 0,015).
Schlussfolgerung: Trotz der Einschränkungen dieser Studie wurde bei asymptomatischen Patienten eine hohe Prävalenz der morphologischen Veränderungen belegt, die für gewöhnlich mit degenerativen Gelenkerkrankungen assoziiert sind. Knöcherne Veränderungen des Kiefergelenks fanden sich vor allem bei Frauen, Patienten mit einer geringen Anzahl von Zähnen und älteren Patienten. (Originalartikel publiziert im Int J Prosthodont 2018;31:4:321-326)
Seiten: 29-40, Sprache: Deutsch, EnglischKrause, Matthias / Dörfler, Hans Martin / Kruber, Daniel / Hümpfner-Hierl, Heike / Hierl, Thomas / Lethaus, Bernd
Minimally invasive procedures such as arthroscopy and arthrocentesis are therapeutic options for internal derangement (ID) of the temporomandibular joint (TMJ). This article describes the results of a pilot study of a digital surgical template designed to facilitate these procedures.
Materials and methods: Divisible, patient-specific digital templates were designed using cone beam computed tomography (CBCT) and optical facial scan data, then 3D printed and tested in a first clinical trial on three patients who underwent template-guided minimally invasive temporomandibular joint surgery (MITMJS) consisting of arthroscopy (three TMJs) or arthrocentesis (three TMJs).
Results: The template design and clinical use proceeded as planned. All templates showed excellent fit and provided direct access to the upper joint space. No complications were observed for any of the surgeries.
Conclusions: Template guidance can facilitate MITMJS. Divisibility is an important design feature, making it possible to remove or reposition the template during surgery, if necessary. The proposed inhouse workflow results in low-cost production.
Schlagwörter: surgical template, computer-assisted surgery, minimally invasive temporomandibular joint surgery
Seiten: 41-52, Sprache: Deutsch, EnglischPlaster, Udo
Part 2: Occlusal plane and maxillomandibular relationship: Transferring analog information to the digital worldThe first article in this series described the development of a new method of dental functional analysis called the PlaneSystem (Zirkonzahn, Gais, Italy), which enables the exact transfer of clinical parameters from the patient's mouth to the articulator. Among the issues discussed was the context of the need out of which this system emerged. Background knowledge of the stages of research and development promotes a deeper understanding of the topic at hand, a major focus of which is the tapping into a wealth of patient-specific data collected by the analog route (including information on head posture; facial proportions; the physiognomic map; analysis of the study model; orientation of the study model; jaw movement recording; joint mechanics; and the non-manipulated, physiologic position of the mandible in centric relation). The new system registers the individual patient's occlusal plane and asymmetries as well as the vertical dimension of occlusion (VDO) and mandibular alignment, and accurately transfers this positional information to the articulator. This article, the second in the series, focuses on the digital processes involved in this process. All physically collected patient data can be integrated into the digital workflow and referenced to purely virtual solutions. Mandibular movements can be recorded and transferred to a physical or virtual articulator using the JMAnalyser+ (Zebris Medical GmbH, Isny, Germany) interface integrated into the PlaneSystem. This allows for the reconstruction of dynamic contact relationships relative to the referenced position of the maxilla.
Schlagwörter: occlusal plane, articulator, mandibular position, maxillary position, PlaneFinder, centric, functional analysis, bite registration, vertical dimension of occlusion (VDO), dental technology-related analysis
Seiten: 53-64, Sprache: Deutsch, EnglischRaff, Alexander
Dental functional analysis and treatment specialists have also been impacted by a growing number of disputes over the legal basis for billing various examination and treatment services in recent years. This problem is rooted in the fact that the German Dental Fee Schedule (GOZ), which was reformed by the Federal Government in 2012, is generally binding, so dentists are legally obligated to abide by its provisions without exception (Article §1 GOZ) unless otherwise provided by law. As craniomandibular function and disorders-related services do not fall under the contract dental services provided for under Article §28 (2) 8 of German Social Code V, this impacts all patients in need of functional analysis and treatment. In and of itself, this regulation is clear. Nevertheless, the billing of functional analysis and treatment services is problematic because the fee schedule contains a table of fees for a list of services that is incomplete, especially in this area. This peculiarity is formally recognizable by the fact that Article §6 (1) of the GOZ contains a provision that expressly allows dentists to set fees for independent services not included in the Dental Fee Schedule commensurate with the fees charged for similar analogous services included in the fee schedule ('analogous billing' procedure). The legislators inserted this provision to circumvent the need for periodic short-term updates to the fee schedule; at the same time, the analogous billing procedure allows dentists to meet their obligation to provide treatment consistent with the standards of the current state of science, as specified in the Dentistry Act. The 'List of Analogous Dental Services' published by the German Dental Association serves as a reference for dentists who provide independent services not included in the GOZ fee schedule and thus do their invoicing based on the analogous billing procedure. The list is updated semiannually but is presented without commentary or explanations of the contents. The Commentary to BEMA & GOZ1, a detailed independent fee schedule commentary introduced decades ago and recognized by the German Dental Chambers and courts, is one publication that takes on this task. The present article, written by one of its co-authors, describes the extent to which condylar position analysis is an independent dental service, and the billing procedure for this service.
Schlagwörter: craniomandibular dysfunction (CMD), instrumental functional analysis, condylar position analysis, German Dental Fee Schedule, GOZ, fee schedule, analogous billing
Seiten: 65-72, Sprache: Deutsch, EnglischPeroz, Ingrid / Hugger, Alfons
Konsensus zu Lernzielen der Funktionsdiagnostik und -therapie im Kontext der zahnärztlichen ProthetikDie Funktionslehre stellt ein Querschnittsfach dar, das – neben komplexen physiologischen, pathophysiologischen und medizinischen Kenntnissen – Wissen und Fertigkeiten im Bereich der Artikulatoranwendung und Bewegungssimulation des Unterkiefers inkludiert. Aufgrund der neuen Approbationsordnung für Zahnmedizin (AOZ) werden zukünftig präklinische zahntechnische Lehrveranstaltungen gekürzt werden. Ziel eines Konsentierungsprozesses zwischen Vertretern der DGFDT und Hochschullehrern der Prothetik war es deshalb, die Lernziele und deren Kompetenzlevel (Tabelle 1) für die zahnärztliche Präklinik und Klinik zusammenzutragen, die essenziell sind. Die konsentierten Lernziele sollen in eine Überarbeitung des Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalogs Zahnmedizin (NKLZ) einfließen.
Schlagwörter: Lernzielkatalog, Funktionsdiagnostik, Funktionstherapie, Okklusion, Ausbildung
Seiten: 73-74, Sprache: Englisch, DeutschHugger, Alfons
Waell Att, Siegbert Witkowski, Jörg Strub (eds)Seiten: 75-79, Sprache: Englisch, DeutschBernhardt, Olaf
Zusammenfassung von interessanten Artikeln aus dem Bereich Funktionsdiagnostik und Therapie aus internationalen ZeitschriftenSeiten: 81-85, Sprache: Englisch, Deutsch