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2022-2023 Visiting Professor of Oral Medicine, Infection and Immunity, Harvard School of Dental Medicine, Boston, USA; 01/2022 Verleihung der Bezeichnung «Außerplanmäßiger Professor», Albert-Ludwigs-Universität Freiburg; Seit 2021 Leitung der Sektion Regenerative Orale Medizin, Klinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie, Universitätsklinikum, Freiburg im Breisgau; 2019 Habilitation und Venia Legendi für das Fach Zahnheilkunde, Medizinische Fakultät Albert-Ludwigs-Universität, Freiburg im Breisgau; 2017 Anerkennung der Fachgebietsbezeichnung Fachzahnarzt für Oralchirurgie, LZÄK BW; 2016-2017 Visiting Research Scholar, Department of Periodontics and Oral Medicine, University of Michigan School of Dentistry, Ann Arbor, USA; Seit 2013 Zahnarzt und wissenschaftlicher Mitarbeiter, Klinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie/Translationale Implantologie, Universitätsklinikum, Freiburg im Breisgau; 08/2013 Promotion zum Dr. med. dent., Universität Greifswald; 2007-2012 Studium der Zahnmedizin, Universität Greifswald
Tätigkeitsschwerpunkte: Präzisionsmedizin, Hart- und Weichgewebeaugmentationen, Biomaterialien, Periimplantitis
Voraussichtliches Erscheinen: April 2025 1. Auflage 2025 Buch Softcover, 16,8 x 24 cm, 120 Seiten, 147 Abbildungen Sprache: Deutsch Kategorie: Implantologie Artikelnr.: 20760 ISBN 978-3-86867-586-3 QP Deutschland
30th EAO Annual Scientific Meeting / 37th DGI Annual Congress
Berlin reloaded28. Sept. 2023 — 30. Sept. 2023CityCube Berlin, Berlin, Deutschland
Referenten: Samir Abou-Ayash, Bilal Al-Nawas, Thomas Bernhart, Florian Beuer, Stefan Bienz, Elena Calciolari, Najla Chebib, Andreas Dengel, Vincent Donker, Joke Duyck, Roberto Farina, Gary Finelle, Alberto Fonzar, Tobias Fretwurst, Rudolf Fürhauser, Oscar Gonzalez-Martin, Stefano Gracis, Knut A. Grötz, Christian Hammächer, Lisa J. A. Heitz-Mayfield, Detlef Hildebrand, Norbert Jakse, Jim Janakievski, Tim Joda, Daniel Jönsson, Gregg Kinzer, Vincent G. Kokich, Michael Krimmel, Cecilia Larsson Wexell, Martin Lorenzoni, Georg Mailath-Pokorny, Julia Mailath-Pokorny, Frank Georg Mathers, Gerry McKenna, Henny Meijer, Alberto Monje, Torsten Mundt, Nadja Nänni, David Nisand, Robert Nölken, Nicole Passia, Michael Payer, Christof Pertl, Aušra Ramanauskaitė, Eik Schiegnitz, Martin Schimmel, Ulrike Schulze-Späte, Frank Schwarz, Falk Schwendicke, Robert Stigler, Michael Stimmelmayr, Anette Strunz, Christian Ulm, Stefan Vandeweghe, Kay Vietor, Arjan Vissink, Asaf Wilensky, Stefan Wolfart, Werner Zechner, Anja Zembic, Nicola Zitzmann
European Association for Osseintegration (EAO)
Deutscher Zahnärztetag 2019
8. Nov. 2019 — 9. Nov. 2019Congress Center Messe Frankfurt
Referenten: Karl-Ludwig Ackermann, Sarah Al-Maawi, Kurt Werner Alt, Jassin Arnold, Thomas Attin, Mustafa Ayna, Anna Greta Barbe, Ingo Baresel, Jens Baresel, Tobias Bauer, Ursula Becker, Wilfried Beckmann, Christoph Benz, Lisa Bitterich, Dirk Bleiel, Uwe Blunck, Martin Boost, Andreas Braun, Anne Bredel-Geissler, Wolfgang Buchalla, Egon Burian, Sebastian Bürklein, Iain L. C. Chapple, Wolfgang Christian, Fabian Cieplik, Bettina Dannewitz, Monika Daubländer, Sybille David-Hebgen, Isabel Deckwer, James Deschner, Annika Döding, Christof Dörfer, Heike Dyrna, Norbert Engel, Peter Engel, Susanne Fath, Michael Frank, Roland Frankenberger, Rene Franzen, Cornelia Frese, Tobias Fretwurst, Michael Gahlert, Roland Garve, Werner Geurtsen, Shahram Ghanaati, Christiane Gleissner, Ulrike Gonder, Werner Götz, Dominik Groß, Knut A. Grötz, Martin Guffart, Norbert Gutknecht, Cornelius Haffner, Thorsten Halling, Frederic Hermann, Carlos Herrera-Vizcaino, Tim Hilgenfeld, Jürgen Hoffmann, Martin Hoffmann, Fabian Huettig, Alfons Hugger, Christine Hutschenreuter, Bruno Imhoff, Silke Jacker-Guhr, Søren Jepsen, A. Rainer Jordan, Alexander Jürchott, Bärbel Kahl-Nieke, Peer W. Kämmerer, Philipp Kanzow, Nele Kettler, Christian Kirschneck, Lydia Kogler, Bernd Kordaß, Franz-Josef Kramer, Norbert Krämer, Felix Krause, Matthis Krischel, Joachim Krois, Christina Kühne, Conrad Kühnöl, Bernd Lapatki, Silke Lehmann-Binder M.Sc., Christian Leonhardt, Ivona Leventic, Daniel Lindel, Jörg Alexander Lisson, Ulrike Lübbert, Elmar Ludwig, Anne-Katrin Lührs, Michael Lüpke, Frank Georg Mathers, Wibke Merten, Georg Meyer, Wolfram Misselwitz, Karin Mölling, Mhd Said Mourad, Dietmar Friedrich Müller, Moritz Mutschler, Katja Nickel, Nicole Nicklisch, Ina Nitschke, Olaf Oberhofer, Karina Obreja, Dietmar Oesterreich, Rebecca Otto, Simon Peroz, Peter Pospiech, Florian Probst, Monika Probst, Michael Rädel, Sven Reich, Katharina Reichenmiller, Katharina Reinecke, Daniel R. Reißmann, Bernd Reiss, Stefan Ries, Christiane Rinnen, Katharina Röher, Jerome Rotgans, Uwe Rudol, Michael Rumpf, Heidrun Schaaf, Claudia Schaller, Karina Schick, Ulrich Schiffner, Maximiliane Amelie Schlenz, Alexander Schmidt, Mathias Schmidt, Andrea-Maria Schmidt-Westhausen, Julian Schmoeckel, Wolfgang Schneider, Sigmar Schnutenhaus, Holger Schön, Andreas Schulte, Nelly Schulz-Weidner, Karola Schulze, Ralf Schulze, Falk Schwendicke, Thomas A. Schwenk, Andreas Simka, Ralf Smeets, Önder Solakoglu, David Sonntag, Hansmartin Spatzier, Benedikt Spies, Norbert Staab, Sabine Steding, Angela Stillhart, Marcus Stoetzer, Hendrik Terheyden, Andrea Thumeyer, Marin Vodanovic, Kai Voß, Maximilian Voß, Wolfgang Wahlster, Michael Walter, Sandra Weber, Almut Johanna Weigel, Paul Weigl, Michael Weiss, Hans-Jürgen Wenz, Johannes-Simon Wenzler, Christian Wesemann, Jens Westemeier, Lotta Westphal, Matthias Widbiller, Annette Wiegand, Horst Willeweit, Karl Frederick Wilms, Sandra Windecker, Michael M. Wolf, Anne Wolowski, Bernd Wöstmann, Sylvia Wuttig
Quintessenz Verlags-GmbH
Zeitschriftenbeiträge dieses Autors
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 1/2023
Digitaler SonderdruckDOI: 10.11607/prd.5769, PubMed-ID: 36661874Seiten: 47-54, Sprache: EnglischIglhaut, Gerhard / Allen, Edward Patrick / Sculean, Anton / Iglhaut, Theresa / Nahles, Susanne / Fretwurst, Tobias
A recently released commercially available novel porcine acellular dermal matrix (PADM) appears to possess acceptable biologic and clinical properties to be considered as an acceptable soft tissue replacement material. The aim of these three case reports is to present the treatment of multiple gingival recession by means of different variations of the tunnel and PADM as well as the clinical outcomes obtained at 3 years postoperatively. The healing outcomes demonstrated only minor surgical complications, with minimal patient-reported discomfort. At 3 years postoperative, ideal functional and esthetic outcomes were observed. PADM seems to be a promising xenogeneic soft tissue substitute. Further studies with a higher number of patients and defects are necessary to confirm the present findings.
Introduction: Peri-implantitis represents a major complication for the long-term preservation of dental implants and is often attributable to the combined effect of risk factors. This review aims to present patient-related risk factors that are linked to peri-implantitis and to discuss possible solutions in terms of a pre-implant therapy.
Material and methods: While implant characteristics and surgical techniques are patient-independent risk factors for peri-implantitis, patient-related factors may also potentially contribute to an increased risk of developing peri-implantitis. The most commonly discussed factors include patient age, medication and other medical treatments, existing periodontitis, plaque and lim-ited oral hygiene, patient compliance related to supportive implant therapy, lack of attached gingiva, smoking, diet, diabetes, and patient genetics.
Conclusion: Whereas patient age was not found to diminish implant survival and the factor genetics is currently considered to be unpredictable, potential influencing measures could be identified for the other risk factors. These include a comprehensive anamnesis and diagnosis, attention to contraindications (e.g. i.v. antiresorptives, patients receiving radiotherapy and smoking simultaneously), treatment of existing periodontitis, smoking cessation, adequate adjustment of HbA1c values in diabetics, dietary counseling, plaque reduction, attention to and creation of attached gingiva and sufficient hard tissue as well as offering a well-structured supportive implant therapy.
Schlagwörter: diabetes, diet, implant aftercare, peri-implantitis, plaque, pre-implant treatment, risk factors, smoking
Periimplantitis ist in vielen Fällen ein Resultat des Zusammenwirkens bestimmter Risikofaktoren. Diese Risikofaktoren können in einer präimplantologischen Behandlung therapiert oder minimiert werden.
Schlagwörter: Diabetes, Ernährung, Implantatnachsorge, Periimplantitis, Plaque, Rauchen, Risikofaktoren, präimplantologische Therapie
The tasks of Working Groups 1 to 6 at the 4th Consensus Meeting of the Oral Reconstruction Foundation were to elucidate clinical recommendations for implant-supported full-arch rehabilitations in edentulous patients. Six systematic/ narrative reviews were prepared to address the following subtopics: (1) the influence of medical and geriatric factors on implant survival; (2) the prevalence of peri-implant diseases; (3) the influence of material selection, attachment type, interarch space, and opposing dentition; (4) different interventions for rehabilitation of the edentulous maxilla; (5) different interventions for rehabilitation of the edentulous mandible; and (6) treatment choice and decision-making in elderly patients. Consensus statements, clinical recommendations, and implications for future research were determined based on structured group discussions and plenary session approval.
Purpose: To provide an overview of the influence of medical and geriatric factors on implant survival in order to form clinical recommendations for the practitioner.
Materials and Methods: This narrative literature review was performed to address the following questions: (1) Is age (> 75 years) a risk factor for implant survival?; (2) Is diabetes mellitus a risk factor for implant survival?; and (3) Is antiresorptive therapy a risk factor for implant survival? The PubMed, Web of Knowledge (Thomson Reuters), and Google Scholar databases were searched for systematic reviews and research papers of evidence level II and above that were published up to February 2019 for each topic.
Results: (1) Age > 75 years does not affect implant survival according to short-term follow up (1 to 5 years). However, polypharmacy should be considered in this patient group. (2) Diabetes mellitus is not a risk factor for implant survival in the short term, but there is no information on appropriate perioperative treatment and wound closure. There is little evidence in the literature on the success of bone grafting and progressive loading protocols in diabetic patients. (3) Implant therapy cannot be recommended in patients under high-dose bisphosphonate and antibody therapy. Bone grafting should be avoided under antiresorptive therapy. There are no treatment regimens available for patients with periimplantitis receiving antiresorptive medication.
Conclusion: This review suggests that the risk assessment for an implant patient should not be based on age, but rather on the patient’s specific risk factors, such as former and current diseases and medication.
Die präimplantologische Rekonstruktion des Alveolarfortsatzes bei komplexen horizontalen und
vertikalen Alveolarkammdefekten stellt eine große Herausforderung dar. Bei dreidimensionaler
Knochenaugmentation mit ausgeprägter vertikaler Komponente wird als Goldstandard der Einsatz
von extraoral entnommenen Knochenblöcken aus der Beckenkammregion angesehen. An
drei Fallbeispielen werden alternativ die Einsatzmöglichkeiten der Schalentechnik mit autologen,
xenogenen und synthetischen Materialien dargestellt. Als vorteilhaft haben sich dabei die Erweiterung
von Behandlungsoptionen zur Weich- und Hartgewebeaugmentation und die Senkung
der Entnahmemorbidität für Patienten erwiesen. Allerdings fehlen noch Langzeitstudien zum
Implantatüberleben, zu den Augmentatresorptionsraten und zum marginalen periimplantären
Knocherverlust. Auch welches Material für die Schale und die entsprechende Füllung bevorzugt
werden soll, ist nicht abschließend geklärt.
Manuskripteingang: 24.08.2021, Annahme: 23.09.2021
Schlagwörter: dreidimensionale Knochenaugmentation, Schalentechnik, SonicWeld Rx, allogene Biomaterialien, xenogene Biomaterialien, azelluläre dermale Matrix
Der Beitrag stellt zunächst die Kasuistik eines frühen Implantatverlustes bei einer Patientin mit Vitamin-D-Insuffizienz vor und gibt danach einen Einblick in den aktuellen Stand der einschlägigen Forschung. Welche Grenzwerte sind derzeit für Vitamin D vorgegeben? Wann liegt eine Vitamin-D-Insuffizienz, wann ein Vitamin-D-Mangel vor? Abschließend wird die Frage geklärt, ob vor einer Implantation der Vitamin-D-Spiegel überprüft werden sollte und ob es bei einem niedrigen Wert ratsam ist, eine standardmäßige Substitution durchzuführen.
Schlagwörter: Vitamin-D-Mangel, Vitamin-D-Insuffizienz, Implantation, früher Implantatverlust, Periimplantitis
Purpose: The purpose of this study was to visualize the mode and impact of force transmission in narrowdiameter implants with different implant-abutment designs and material properties and to quantify the displacement of the abutment.
Materials and Methods: Narrow-diameter implants from two manufacturers were examined: Astra 3.0-mm-diameter implants (Astra OsseoSpeed TX; n = 2) and Straumann Bone Level implants with a 3.3-mm diameter made of commercially pure titanium (cpTi) Gr. 4 (n = 2) and 3.3-mm TiZr-alloy (n = 2; Bone Level, Straumann) under incremental force application using synchrotron radiography (absorption and inline x-ray phase-contrast) and tomography.
Results: During loading (250 N), Astra 3.0 and Bone Level 3.3- mm implants showed a deformation of the outer implant shoulder of 61.75 to 95 μm independent of the implant body material; the inner implant diameter showed a deformation of 71.25 to 109.25 μm. A deformation of the implant shoulder persisted after the removal of the load (range, 42.75 to 104.5 μm). An angulated intrusion of the abutment (maximum, 140 μm) into the implant body during load application was demonstrated; this spatial displacement persisted after removal of the load.
Conclusion: This study demonstrated a deformation of the implant shoulder and displacement of the abutment during load application in narrow-diameter implants.
Schlagwörter: abutment intrusion, implant diameter, implant shoulder deformation, narrow diameter, overload, synchrotron radiography and tomography
Die vorliegende Kasuistik einer 64-jährigen Patientin illustriert die potenziellen Gefahren und Folgen im Rahmen von implantologischen Eingriffen, welche von Anamnesenlücken bei Patienten mit antiresorptiver Therapie ausgehen können. Zusammenfassend zeigte sich, dass der Patientin unter, vermutlich nicht bekannter, i. v. Bisphosphonatgabe sowohl ein Implantat alio loco inseriert, als auch dieses wieder entfernt wurde. Ferner, dass bei der initialen Drainage und dem Wunddebridement in domo die Bisphosphonateinnahme trotz gezielter Anamneseerhebung unbekannt geblieben ist. Die Wichtigkeit des interdisziplinären Austauschs in der zahnärztlichen Chirurgie und Implantologie mit (allgemein-)medizinischen Fachdisziplinen soll mit diesem Fallbericht betont werden. Bei frühem Implantatverlust, massiver Progredienz einer Periimplantitis oder Wundheilungsstörungen nach Explantation - trotz gründlichem Debridement der Explantationswunde - sollte an eine (bisher nicht bekannte) Antiresorptivatherapie in der Anamnese des Patienten gedacht werden.
Schlagwörter: Wundheilungsstörung, Implantation, Explantation, paramandibulärer Abszess, Bisphosphonate, Zolendronsäure, monoklonale Antikörper, Denosumab, Antiresorptiva, antiresorptivaassoziierte Kiefernekrosen
Mit der Bone-Splitting-Stabilisations-Technik zum Schutz vor Resorption
Bone-Splitting bezeichnet ein Augmentationsverfahren, bei dem der atrophe Kieferkamm in mesiodistaler Richtung gespalten wird und die entstehende äußere basal gestielte knöcherne Lamelle nach bukkal mobilisiert wird. Somit wird es möglich, selbst bei stark ausgeprägter horizontaler Alveolarkammatrophie die Augmentation mit der Implantation in einem Eingriff zu kombinieren. In der Literatur wird dieses Verfahren mit Resorptionen des periimplantären Lagers nach unterschiedlich langen Untersuchungszeiträumen assoziiert. In diesem Artikel werden unterschiedliche Konzepte vorgestellt und ein neues Verfahren (Bone-Splitting-Stabilisations-Technik), welches das Implantatlager und insbesondere die aufgedehnte bukkale Lamelle vor resorptiven Vorgängen schützt, detailliert beschrieben. Bei der Bone-Splitting-Stabilisations-Technik wird die mobilisierte bukkale Lamelle mit einem osteokonduktiven Knochenersatzmaterial und einer basal mit Titanpins fixierten resorbierbaren Kollagenmembran stabilisiert. Präklinische tierexperimentelle Daten zeigen vielversprechende Ergebnisse, ebenso scheinen vorläufige klinische Daten einer laufenden Studie einen stabilen Knochenverlauf über 5 Jahre zu zeigen.
Schlagwörter: Bone-Splitting, Ridge-Expansion, Augmentation, Knochenersatzmaterial, Kollagenmembran, Implantation, Osseointegration, Alveolarkammatrophie