The Journal of Adhesive Dentistry, 1/2023
Open Access Online OnlyRandomised Controlled Clinical TrialDOI: 10.3290/j.jad.b4478817, PubMed-ID: 378008736. Okt. 2023,Seiten: 177-186, Sprache: EnglischPfister, Julia L. / Federlin, Marianne / Hiller, Karl-Anton / Schmalz, Gottfried / Buchalla, Wolfgang / Cieplik, Fabian / Scholz, Konstantin J.Purpose: This follow-up of a randomized clinical split-mouth study aimed to investigate the influence of selective enamel etching on the long-term clinical performance of partial ceramic crowns (PCCs) luted with a self-adhesive resin cement.
Materials and Methods: 43 patients received two PCCs (Vita Mark II; Cerec 3D) each for the restoration of extensive lesions with multiple cusp coverage, inserted with a self-adhesive resin cement (RelyX Unicem, RXU). Using a split-mouth design, one PCC received additional selective enamel etching (RXU+E) and one did not (RXU-E). Patients were clinically evaluated at baseline and after up to 15 years (median observation period 176 months) using modified USPHS and FDI criteria. The data were analyzed non-parametrically (chi-squared tests, α = 0.05). Clinical survival of all restorations after 15 years was evaluated using the Kaplan-Meier analysis.
Results: After 15 years, 19 patients were available for clinical assessment (recall rate: 56%). Kaplan-Meier analysis showed a cumulative survival of 78.1% for RXU+E and of 42.9% for RXU-E, indicating a significantly higher survival rate for RXU+E (p = 0.004). Regarding the clinical performance of PCCs available for the 15-year evaluation, no statistically significant differences were found between RXU+E and RXU-E using modified USPHS and FDI criteria. Both groups revealed significant deterioration over time regarding surface luster, marginal adaptation, and marginal discoloration. RXU+E resulted in significantly inferior anatomic form over time and a significant improvement in post-operative hypersensitivity compared to baseline.
Conclusion: For posterior PCCs, selective enamel etching can be recommended based on higher survival rates after 15 years. Clinically, deterioration due to aging is similar in both groups.
Schlagwörter: partial ceramic crown, self-adhesive, enamel etching, long-term
Quintessenz Zahnmedizin, 11/2022
ZahnerhaltungSeiten: 996-1002, Sprache: DeutschScholz, Konstantin J. / Buchalla, WolfgangDie lokale Anwendung von Fluoriden durch zweimal tägliches Zähneputzen mit einer fluoridhaltigen Zahnpasta gilt als eine wesentliche Säule der Kariesprävention in allen Altersgruppen. Die zusätzliche Applikation von Fluorid in hoher Konzentration kann besonders bei erhöhtem patienten- oder flächenspezifischem Kariesrisiko sinnvoll sein. Darüber hinaus werden einige hochkonzentrierte Fluoridpräparate auch bei Dentinhypersensitivität empfohlen. Im vorliegenden Artikel wird eine Übersicht über die Anwendungsformen hochkonzentrierten Fluoride gegeben sowie auf Indikationen für deren Anwendung in der Kariesprävention eingegangen.
Manuskripteingang: 17.05.2022, Manuskriptannahme: 30.05.2022
Schlagwörter: Zahnpasta, Gel, Lack, Fluorid, Kariesprävention
Quintessenz Zahnmedizin, 1/2021
ProthetikSeiten: 42-52, Sprache: DeutschSpitznagel, Frank A. / Scholz, Konstantin J. / Vach, Kirstin / Gierthmühlen, Petra C.Ziel der vorliegenden Studie war die Beurteilung des klinischen Erfolges und des Überlebens monolithischer polymerinfiltrierter keramischer CAD/CAM-Einzelkronen nach 3 Jahren. Insgesamt konnten 34 Patienten in diese prospektive Studie eingeschlossenen werden, die mit 76 Einzelkronen versorgt wurden. Eine Vollkronenpräparation mit reduzierter Schichtdicke (1 bis 1,5 mm) wurde durchgeführt. Alle Einzelkronen wurden aus der polymerinfiltrierten Keramik Vita Enamic mittels CAD/CAM gefertigt und adhäsiv befestigt. Als klinische Nachuntersuchungszeitpunkte wurden 6, 12, 24 und 36 Monate nach adhäsivem Eingliedern festgelegt. Die Restaurationen wurden anhand der modifizierten USPHS-Kriterien („United States Public Health Service“) nachuntersucht, Kaplan-Meier-Überlebens- und -Erfolgsraten wurden zur Darstellung der absoluten und relativen Misserfolge berechnet.
Ein gemischtes logistisches Regressionsmodell wurde angepasst, um den Einfluss der Zeit auf den Rückgang der Alpha-Kriterien der modifizierten USPHS-Klassifikation zu errechnen (Signifikanzniveau α = 0,05). Die Kaplan-Meier-Überlebensrate der Einzelkronen betrug 93,9 % nach 3 Jahren. Insgesamt wurden 4 inakzeptable Frakturen detektiert, die zur Erneuerung der Restauration führten. Weder Sekundärkaries noch dezementierte Restaurationen traten auf. Die Kaplan-Meier-Erfolgsrate betrug 92,7 %. Randverfärbungen (p = 0,0002) und Oberflächenrauigkeiten (p 0,0001) konnten mit der Zeit signifikant häufiger beobachtet werden. In den Kriterien Farbpassung, anatomische Form und Randpassung konnten über den gesamten bisherigen Beobachtungszeitraum sehr gute Ergebnisse dokumentiert werden. Monolithische polymerinfiltrierte keramische CAD/CAM-Einzelkronen mit reduzierter Schichtdicke zeigten akzeptable klinische Ergebnisse über einen Beobachtungszeitraum von 36 Monaten. Für eine Beurteilung der Langzeitbewährung sind klinische Studien über längere Beobachtungszeiträume notwendig.
Schlagwörter: Polymerinfiltrierte Keramik, CAD/CAM, Einzelkronen, klinische Studie
The International Journal of Prosthodontics, 2/2020
DOI: 10.11607/ijp.6548, PubMed-ID: 32069340Seiten: 160-168, Sprache: EnglischSpitznagel, Frank A. / Scholz, Konstantin J. / Vach, Kristin / Gierthmuehlen, Petra C.Purpose: To evaluate the clinical outcomes of monolithic CAD/CAM–fabricated polymer-infiltrated ceramic network (PICN) single crowns (SC) after 3 years.
Materials and Methods: A total of 34 patients who received 76 single crowns were included in this cohort study. Full-coverage crown preparation with reduced thickness (1.0 to 1.5 mm) was applied. All monolithic PICN SCs (VITA Enamic) were manufactured using a CAD/CAM system and adhesively seated. Clinical follow-up evaluations were performed at 6, 12, 24, and 36 months after insertion using modified United States Public Health Service (USPHS) criteria. Kaplan-Meier survival and success methods were applied to calculate absolute and relative failures. To determine effects of time and restoration, a mixed logit model was adjusted for the modified USPHS criteria (P .05).
Results: PICN SCs revealed an estimated Kaplan-Meier survival rate of 93.9% after 3 years. Four clinically unacceptable fractures occurred, which resulted in replacement of the affected SCs. Neither secondary caries nor debonding were recorded. The 3-year Kaplan-Meier success rate was 92.7%. Significant increases in marginal discoloration (P = .0002) and surface roughness (P .0001) were noted over time. Color match, anatomical form, and marginal adaptation remained favorable over the given observation period.
Conclusion: PICN CAD/CAM crowns with reduced thickness showed acceptable survival and success rates over a service time of 36 months. However, extended clinical follow-up periods are needed to evaluate the long-term performance.