Quintessenz Zahnmedizin, 4/2023
ProthetikPáginas 320-326, Idioma: AlemánBecker, Merlind / Sad Chaar, Mohamed / Kern, MatthiasZiel dieses Beitrags ist es, eine minimalinvasive und ästhetische Therapieoption für den Ersatz fehlender Zähne im teilbezahnten Kiefer mithilfe von monolithischen Adhäsivattachments aus Zirkonoxidkeramik vorzustellen. Die Adhäsivattachments wurden digital konstruiert, mit CAD/CAM-Technik aus monolithischer 3Y-TZP-Zirkonoxidkeramik gefräst und dicht gesintert. Die Attachments wiesen ein für Zirkonoxidkeramik optimiertes Attachmentdesign mit Stabgeschiebe und integrierten Schubverteiler auf. Die Präparation der Pfeilerzähne erfolgte minimalinvasiv, rein schmelzbegrenzt mit einer abgerundeten approximalen vertikalen Rille. Die Restaurationen wurden nach sorgfältiger Konditionierung aller Oberflächen unter absoluter Trockenlegung mithilfe eines Positionierungsschlüssels und Phosphatmonomer-haltigen Kompositklebers eingegliedert. Die vorgestellte prothetische Arbeit hat sich bisher über 30 Monate hinweg klinisch ohne Komplikationen bewährt. Der Patient ist mit dem vorgestellten minimalinvasiven Behandlungsverfahren sehr zufrieden. Vollkeramische Adhäsivattachments mit einem optimierten Design erlauben eine ästhetische und minimalinvasive Versorgung von teilbezahnten Kiefern. Bei positiver klinischer Bewährung könnten monolithische Adhäsivattachments zu einer minimalinvasiven und metallfreien Therapieoption zu Versorgung von teilbezahnten Patienten avancieren.
Manuskripteingang: 15.03.2023, Manuskriptannahme: 17.03.2023
Englischsprachige Erstpublikation: Becker M, Sad Chaar M, Kern M. Resin-bonded attachments made of monolithic zirconia ceramic: A minimally invasive and esthetic treatment approach. Quintessence Int 2023;54(3):220–226; Übersetzung des vorliegenden Beitrags aus dem Englischen ins Deutsche: Dr. Merlind Becker
Palabras clave: Adhäsivattachments, herausnehmbare Teilprothesen, Vollkeramik, Zirkonoxid
Quintessence International, 3/2023
DOI: 10.3290/j.qi.b3819523, ID de PubMed (PMID): 36651072Páginas 220-226, Idioma: InglésBecker, Merlind / Chaar, M Sad / Kern, MatthiasObjective: The aim of this case report was to present a minimally invasive and esthetic treatment approach for the replacement of missing teeth removable partial dentures retained by zirconia ceramic resin-bonded attachments.
Method and materials: The resin-bonded attachments were digitally designed and milled using CAD/CAM technology from monolithic 3Y-TZP zirconia ceramic. The resin-bonded attachments had an optimized attachment design approved for zirconia ceramic. The preparation was based on general preparation guidelines for resin-bonded attachments and resin-bonded fixed dental prostheses (RBFDPs). After placement of rubber dam, the resin-bonded attachments were bonded with a phosphate monomer-containing luting resin.
Results: The presented resin-bonded attachment-retained removable partial denture was successful over 30 months of clinical observation without any complications. The patient was satisfied with the minimally invasive treatment procedure.
Conclusion: Zirconia ceramic resin-bonded attachments fabricated with a special attachment design are an esthetic and minimally invasive treatment approach. However, clinical data on the long-term outcome of zirconia resin-bonded attachments are still needed. (Quintessence Int 2023;54:220–226; doi: 10.3290/j.qi.b3819523)
Palabras clave: all-ceramic, precision-retained removable dental prostheses, resin-bonded attachments, zirconia
Implantologie, 1/2023
Páginas 98-101, Idioma: AlemánBecker, MerlindThe International Journal of Prosthodontics, 6/2022
DOI: 10.11607/ijp.7732Páginas 761-769, Idioma: InglésHarder, Sönke / Freitag-Wolf, Sandra / Quabius, Elgar Susanne / Becker, Merlind / Kern, MatthiasPurpose: To test a newly introduced implant-abutment material combination against bacterial endotoxin leakage in a human whole blood assay.
Materials and Methods: Two dental implant systems with internal connections and the following material combinations at the implant-abutment interface (IAI) were used (implant material/abutment material): yttrium-stabilized tetragonal zirconium dioxide (Y-TZP)/ polyetherketoneketone (PEKK), and titanium (Ti/Ti). Test implants were inoculated with lipopolysaccharide (LPS) and sealed and submerged in human whole blood. Untreated implants served as the control groups. Changes in gene expression levels of inflammatory markers indicating LPS leakage were assessed after 1, 8, and 24 hours using quantitative real-time polymerase chain reaction.
Results: In the Y-TZP/PEKK test group, a significant influence of the implant system (P < .001) on increases in gene expression indicating leakage were detected after 8 hours for TLR-4 and after 24 hours for interleukin 1-β and nuclear factor kappa-lightchain- enhancer of activated B-cells (NF-κB), indicating microleakage of LPS at the IAI. In the Ti/Ti test group, differences in gene expression were found only for NF-κB after 8 hours.
Conclusion: The internal hexalobe IAI of two-piece dental implants fabricated from Y-TZP and PEKK do not prevent LPS molecular microleakage.
Implantologie, 3/2022
Páginas 239-248, Idioma: AlemánBecker, Merlind / Sad Chaar, Mohamed / Kern, MatthiasImplantatversorgungen gehören in Deutschland heute in vielen Fällen zur Standardtherapie von teilbezahnten und unbezahnten Patienten. Zweizeitiges Vorgehen bei Implantatversorgungen gehört zu den etablierten Therapiekonzepten. Insbesondere im sichtbaren Bereich ist zum Erhalt von Ästhetik, Kaufunktion und Phonetik in der Regel eine provisorische Versorgung während der Einheilphase erforderlich. Die heutigen Möglichkeiten umfassen herausnehmbare, zahngetragene und implantatgetragene provisorische Versorgungen sowie Kombinationen aus den genannten Varianten. Ziel dieses Beitrages ist es, ein Update zu den verschiedenartigen Möglichkeiten der provisorischen Versorgungen während der Einheilphase zu geben, die sowohl herausnehmbare als auch festsitzende Lösungen beinhalten. Versorgungen auf provisorischen Implantaten werden in diesem Beitrag nicht berücksichtigt.
Manuskripteingang: 22.06.2022, Annahme: 04.07.2022
Palabras clave: Implantatprothetik, zweizeitiges Vorgehen, herausnehmbare provisorische Versorgungen, festsitzende provisorische Versorgungen
The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants, 6/2012
ID de PubMed (PMID): 23189287Páginas 1382-1388, Idioma: InglésBirkenfeld, Falk / Becker, Merlind Erika / Harder, Sönke / Lucius, Ralph / Kern, MatthiasPurpose: The purpose of this study was to investigate the increases in intraosseous temperature generated by a modern ultrasonic device for bone surgery (UDBS) and the influences of working pressure and cooling irrigation on this temperature.
Materials and Methods: Twenty human mandibular bone specimens (20 × 15 × 5 to 7 mm) were used; three vertical cuts were performed for a duration of 12 seconds per cut. Each bone specimen was machined with a different combination of working pressure (1.5, 2.0, 3.0, 4.0, or 6.0 N) and cooling irrigation (0, 30, 60, or 90 mL/min), and intraosseous temperatures were measured. Harmful temperature development was defined as an increase of more than 10°C for the 75th percentile and/or a maximum increase of more than 15°C. Cutting performance was also measured.
Results: Harmless intraosseous temperature development was identified for working pressures of 1.5 N and 2.0 N with cooling irrigations of 30, 60, and 90 mL/min and for 3.0 N at 90 mL/min. The maximum temperature observed was 72°C (6.0 N with 60 mL/min). The mean cutting performance values were 0.21 ± 0.02 mm/s for 6.0 N, 0.21 ± 0.06 mm/s for 3.0 N, 0.20 ± 0.01 mm/s for 4.0 N, 0.11 ± 0.05 mm/s for 1.5 N, and 0.08 ± 0.03 mm/s for 2.0 N.
Conclusions: To prevent tissue damage in dental bone surgery, a minimum coolant amount of 30 mL/min is recommended. The working pressure should be chosen with great care because of its significant influence on intraosseous temperature. Doubling of the working pressure from 1.5 to 3.0 N requires a tripling of the coolant (30 to 90 mL/min) to prevent tissue damage. A working pressure above 3.0 N did not result in improved cutting performance.
Palabras clave: cutting performance, intraosseous temperature development, ultrasonic bone surgery