Open AccessPages 191-210, Language: English, GermanNeff, Andreas
In the wake of the Proplast/Teflon scandal of the early 1990s, which seriously discredited joint endoprostheses made from alloplastic materials, doctors have been clearly reluctant for a long time about the indications for alloplastic temporomandibular joint (TMJ) replacements (disk replacement, hemiarthroplasty, and total joint replacements). Today, with the availability of sophisticated systems - either as stock prostheses or as customized CAD-based systems - the focus of surgical interest is again on total alloplastic joint reconstruction. This article provides an overview of the contraindications, risks, and perioperative and postoperative complications associated with the total replacement of the TMJ with autologous or alloplastic materials. Colleagues who work in the field of functional diagnostics frequently assume an important part in the decision-making process for invasive surgical treatments. It is therefore important for them to know the potential complications and risks of total alloplastic TMJ replacement, as presented in this article.
Keywords: alloplastic joint replacement, alloplastic materials, risks, complications, contraindications, autologous joint replacement, hemiarthroplasty, prosthesis infection, TMJ prosthesis
Pages 211-230, Language: English, GermanStelzenmüller, Wolfgang / Kopp, Stefan / Čelar, Aleš / Lisson, Jörg
Teil 1 - Numerische RatingskalaBiomechanische oder muskuläre Funktionsstörungen sind oft Ursache von kraniomandibulären Dysfunktionen (CMD) und können mit Physiotherapie behandelt werden. Im Rahmen einer Dissertation1 wurde geprüft, ob der Einsatz von Physiotherapie bei der Behandlung von CMD-Patienten ein Erfolg versprechendes und wirtschaftliches Mittel zur Therapie ist, innerhalb der Zeitvorgaben der deutschen gesetzlichen Krankenkassen. Es wurden physiotherapeutische Behandlungstechniken ausgewählt und an die Therapiezeit von 15 bis 20 Minuten je Heilmittel angepasst. 807 CMD-Patienten einer physiotherapeutischen Praxis (P-Praxis) füllten, für die Untersucher verblindet, Fragebögen zur Schmerzlokalisation und -intensität2 (SL-NRS) vor und nach Physiotherapie aus. Diese wurden mit Kontrollgruppen (n = 450) verglichen. Untersucht wurde auch, ob CMD-Patienten nur an Beschwerden des Kausystems leiden oder zusätzlich durch Beschwerden der Halswirbelsäule (HWS) und der Sakroiliakalgelenke (SIG) belastet sind, und ob diese Schmerzen durch Physiotherapie vermindert werden können. Patienten der Gruppe P-Praxis mit dem Durchschnittsalter von 43 Jahren (n = 807) zeigten vom ersten Termin - im Vergleich zum allerletzten Behandlungstermin einer Behandlungsserie - zu 65,8 % eine Verbesserung in der Schmerzangabe. Um zu erfahren, ob CMD-Schmerzpatienten mit Schmerzangabe > 5 eine vergleichbare Veränderung durch Physiotherapie erfahren, wurden 319 der 807 Patienten von P-Praxis isoliert betrachtet. Sie gaben im Vergleich vor und nach einer Therapieeinheit zu 85,6 % eine Besserung an. Eine Therapieeinheit reduzierte die allgemeinen Schmerzangabenwerte (Gesamtkörperschmerz) um 2 von 10 Schmerzskaleneinheiten. Für den Kopf-/Kieferbereich bestand beidseits eine Reduktion von drei Einheiten im SL-NRS gegenüber der Gesamtgruppe P-Praxis (n = 807). Dasselbe Ergebnis zeigte sich bei der HWS beidseits (p < 0,001). Dies zeigt auch, dass HWS und CMD nicht isoliert betrachtet werden sollten. Bei CMD-Patienten konnten durch Physiotherapie und/oder manuelle Therapie innerhalb der in den deutschen Heilmittelrichtlinien festgelegten zeitlichen Vorgaben von 15 bis 20 Minuten je Heilmittel gute bis sehr gute Ergebnisse erzielt werden. Besonders bei CMD-Schmerzpatienten (n = 319) war Physio-/manuelle Therapie wirksam, wirtschaftlich und sinnvoll.
Keywords: Schmerz, Schmerzlokalisierung, Schmerzintensität, Schmerzskala, Visuelle Analogskala, Numerische Ratingskala, Physiotherapie, manuelle Therapie, kraniomandibuläre Dysfunktion, Kiefer, Kiefergelenk
Pages 231-248, Language: English, GermanRuge, Sebastian / John, Diana / Kordaß, Bernd
The increasing use of computer-assisted design and manufacturing (CAD/CAM) systems in prosthetic dentistry has led to the question of how to precisely record, digitize, and integrate the individual patient-specific dynamics of jaw motion captured by mechanical articulators into the analogous digital workflow. It is expedient to incorporate optoelectronic systems for jaw movement tracking in the digital workflows for virtual articulator systems. The dental scan data is captured and exported to the software, which calculates and displays the movements of the mandible. Computerized occlusal analysis technologies have opened up a variety of new analytical possibilities. Additional measurement data, such as electrical muscle activity, can be integrated into the digital workflow. By synchronizing EMG masseter muscle activity with the dental scan data, the user obtains information on the temporal sequence of jaw movement and high or low forces over time. This information is not only useful for the assessment of dynamic occlusion but also for functional analysis and dental prosthetic design.
Keywords: virtual articulator, virtual occlusion, muscle activity, EMG, occlusal contacts
Pages 249-259, Language: English, GermanGreven, Markus / Onodera, Kanji / Sato, Sadao
Bruxism is defined as a diurnal or nocturnal parafunctional activity involving grinding, gnashing or clenching of the teeth, accompanied by hyperactivity of the masticatory musculature. It is associated with occlusal trauma, abrasion, attrition and abfraction of hard tooth structures, cervical defects, tooth migration, and the etiology of temporomandibular disorders (TMDs). The evaluation of the individual masticatory movement pattern is decisive for the assessment of "pathological" influences of occlusion and the long-term stability and quality of occlusal rehabilitation, both in reconstructive dentistry and orthodontics. The involuntary and incalculable forces acting particularly during nocturnal parafunctional activity are difficult to reproduce or record in everyday clinical practice. The aim of this article is to present the BruxChecker (Scheu Dental) and evaluate existing dental literature on this topic. The BruxChecker is a simple diagnostic tool that facilitates the recording and evaluation of patients' parafunctional activity patterns. It enables the visualization of static and dynamic occlusal contacts, the identification of physiological or unphysiological tooth contacts, and the classification and differentiation of the dynamic occlusal scheme. The assessment of these patterns in the context of occlusion diagnostics enables the development of a precise, personalized treatment plan for each patient based on his or her respective current bruxism pattern.
Keywords: BruxChecker, bruxism, clenching, grinding, occlusion, temporomandibular disorder (TMD), temporomandibular system (TMS)