Open AccessPages 293-314, Language: English, Germanvan Selms, Maurits / Attallah, Mohamed / Visscher, Corine / Ahlberg, Jari / Lobbezoo, Frank
Es wird vermutet, dass das Spielen eines Musikinstruments, das eine Belastung für den Kauapparat darstellt, wie es beispielsweise bei der Geige oder Oboe der Fall ist, zu den ätiologischen Faktoren von kraniomandibulären Dysfunktionen (CMD) gehört. Im Jahr 2014 wurde eine Übersichtsarbeit veröffentlicht, die sich explizit mit den möglichen Zusammenhängen zwischen dem Spielen eines Musikinstruments und CMD befasste. Obschon die Veröffentlichung ins Jahr 2014 fiel, wurde die Literaturrecherche 2012 durchgeführt und berücksichtigte nur eine Datenbank (nämlich PubMed). Deshalb wurde eine neue, umfassende Literaturrecherche durchgeführt, um zu erfassen, was in der englischsprachigen medizinischen Fachliteratur über den Zusammenhang zwischen dem Spielen eines Musikinstruments und dem Vorhandensein einer CMD erwähnt wird. Eine Recherche in PubMed ergab 23 Artikel, von denen 15 in diese Übersicht eingeschlossen wurden. Zusätzlich wurde eine umfassende Suche in "Google Scholar" durchgeführt, die weitere neun Artikel ergab. Von 24 Arbeiten waren elf vergleichende Beobachtungsstudien und eine Arbeit hatte ein Prä-Posttest-Design. Diese Artikel wurden nach dem PICO-System analysiert (PICO: für Patient/Problem/Population, Intervention, Vergleich [engl. comparison oder control] und Zielgröße [engl. outcome]). Die übrigen zwölf Artikel bestanden aus Kasuistiken/Fallserien, Literaturüberblicken (von denen zwei eine Fallserie enthielten) und Literaturübersichten und wurden nur als Kurzzusammenfassungen tabellarisch dargestellt. Aus den letztgenannten Artikeln ließen sich zwar keine Schlussfolgerungen ziehen, doch spricht das Fazit, das auf Grundlage der Beobachtungsstudien mit Kontrollen gezogen wurde, für einen Zusammenhang zwischen CMD und dem Spielen eines Musikinstruments. Es konnten jedoch keine eindeutigen Schlussfolgerungen dahin gehend gezogen werden, ob das Spielen eines Musikinstruments direkt mit CMD assoziiert ist oder ob dies nur in Kombination mit weiteren Faktoren der Fall ist. Weitere und bessere Forschungsarbeiten sind zu diesem Thema notwendig, um eine optimierte Beratung und möglicherweise auch eine bessere Behandlung für Musiker mit CMD-Beschwerden zu ermöglichen.
Keywords: kraniomandibuläre Dysfunktionen, Musikinstrument, Risiko, Literaturübersicht
Pages 315-336, Language: English, Germand'Incau, Emmanuel / Rouas, Patrick / Couture-Veschambre, Christine
The main aim of this study was to quantify certain dentoalveolar compensations in a group of individuals with severe tooth wear. A sample of 53 adult individuals was created from the Nubian series in Mirgissa (ca 2180 to 1552 BC). Various methods were used to quantify wear on the molars (M1 and M2) and the maxillary central incisors (I1). To quantify dentoalveolar compensations, different craniometric and cephalometric measurements were carried out on two groups, one with moderate wear (MW), and one with advanced wear (AW). Craniometric results revealed that dental arch length was significantly less in the AW group, whereas dental arch width did not differ between the two groups. Vertical dimensions also did not differ significantly between the MW and AW groups. Cephalometric results showed that the I1 axis was significantly more vertical in the AW group than in the MW group. Dentoalveolar compensations such as mesial drift, continuous eruption, and maxillary incisor posterior tipping were found in the Mirgissa sample. These indicate that functional occlusion and an effective level of masticatory function were maintained, despite the progress of tooth wear.
Keywords: cephalometry, continuous eruption, dental anthropology, dentoalveolar compensations, mesial drift, occlusal vertical dimension, tooth wear
Pages 337-353, Language: English, GermanImhoff, Bruno
Only very few structured studies from clinical practice in general dentistry offices are available on the prevalence of temporomandibular disorder (TMD) symptoms. The majority of studies are population-based or representative of the structures of patient populations in university treatment centers. To bridge this gap, a study design was developed within the framework of the study group Functional Analysis of the German Federal States' Dental Chambers (BZÄK) that enables the systematic evaluation of data collected from dental practices. The goal of this retrospective study of TMD symptoms in general dentistry offices (STING) is to assess postulated differences between the patient populations in dental treatment centers and practices. During the preparation phase, criteria were defined, a documentation form developed, and the technical feasibility assessed. The described concept serves as a preliminary study for implementation on a larger scale at a later date. The aim of the study is to describe subjective symptoms, objective findings, diagnoses, and different treatment levels, as well as to evaluate the successful treatment outcome of TMD patients treated in dental offices specializing in functional therapy. In contrast to other studies, with a female-male ratio of 2.3:1, the gender distribution was less overrepresented than is reported in the literature. Of TMD patients, 67% were diagnosed with bruxism, as opposed to a prevalence in the population of 8% to 16%. The percentage of patients with orofacial pain of non-dental origin was 17%.
Keywords: TMD disorders, TMD therapy, Axis II stress, therapeutic success, pain disease, bite splint therapy, occlusal therapy
Pages 355-367, Language: English, GermanLinde, Cristina / Magnusson, Tomas
The aim of this study was to evaluate possible factors that predict response to treatment in subjects with temporomandibular joint (TMJ) disc displacement without reduction (DDwoR). A treatment algorithm with disc manipulation, a protrusive splint or, if unsuccessful, a stabilization splint used fulltime for 2 to 10 weeks was introduced to a consecutive series of 50 patients with TMJ DDwoR. The splint treatment non-responders were offered surgery. At the end of the splint period/after surgery, the patients rated their response to treatment on preset alternatives, according to which they were classified as responders or non-responders. In total, 44 patients were responders, ie, were completely free from symptoms or had minor discomfort on rare occasions. The remaining 6 patients still suffered moderate to severe pain. The non-responders were all women. The only statistically significant difference in baseline case-history information between the two groups was a longer duration of symptoms in the non-responder group; mean 6 years vs 2 years for the responders. All other case-history information parameters were non-significant. Conclusively, duration of symptoms was a factor of significance in predicting response to treatment.
Keywords: predictor of treatment outcome, splints, TMD, TMJ disc displacement without reduction