SciencePages 9-22, Language: English, GermanSerrano-Hernanz, Gema / Kothari, Simple Futarmal / Castrillón, Eduardo / Álvarez-Méndez, Ana María / Ardizone-García, Ignacio / Svensson, Peter
Ziel: Es sollte untersucht werden, ob die standardisierte Palpation um den lateralen Kondyluspol bei Gesunden Einfluss auf die mechanische Empfindlichkeit und die Unangenehmheit hat und übertragene Empfindungen/übertragenen Schmerz hervorrufen kann.
Methode: Bei gesunden Probanden wurde mit Palpo-metern (0,5, 1,0 und 2,0 kg), die ein kugelförmiges Ende hatten, der Umkreis des lateralen Kondyluspols bei ent-spanntem und bei protrudiertem Unterkiefer für 2, 5 und 10 Sekunden palpiert. Für jede dieser Palpationen wurden die mechanische Empfindlichkeit, die Unangenehmheit sowie übertragene Empfindungen/übertragener Schmerz auf einer von 0 bis 100 reichenden numerischen Rating- Skala (NRS) bewertet. Die NRS-Werte wurden mittels Varianzanalyse und McNemar-Test verglichen.
Ergebnisse: Die Probanden gaben für den 2,0-kg-Stimulus sowohl bei 2 als auch bei 5 und 10 Sekunden Palpations-dauer eine signifikant höhere mechanische Empfindlich-keit und Unangenehmheit an als für die Stimuli von 0,5 kg und 1,0 kg (mittlerer NRS-Wert > 50, p < 0,001). Die An wen-dung des Stimulus von 1,0 kg unterschied sich bei 5-sekün-diger Applikation signifikant von den 0,5-kg- und 2,0-kg-Stimuli (mittlerer NRS-Wert < 50, p < 0,001). Ein Drittel der Probanden berichtete von übertragenen Emp-findungen/übertragenem Schmerz.
Schlussfolgerung: Die Anwendung eines Palpationsstimu-lus von 2,0 kg um den lateralen Kondyluspol herum ist unabhängig von ihrer Dauer schmerzhaft und unange-nehm. Die Palpation mit einem Stimulus von 1,0 kg und einer Dauer von 5 Sekunden wurde von gesunden Proban-den nicht als schmerzhaft und unangenehm empfunden. Damit stützt diese Untersuchung die Empfehlung der Dia-gnostic Criteria for TMD (DC/TMD) bezüglich einer standar-disierten Untersuchung der Kiefergelenke. Sie zeigt zudem, dass Empfindungs-/Schmerzübertragung ein häu-figer Befund auch bei Gesunden ist.
Keywords: DC/TMD, lateraler Kondyluspol, mechanische Empfindlichkeit, Palpation, übertragener Schmerz
Case ReportPages 23-35, Language: English, GermanKares, Horst / Rauber, Nikolaus / Wagner, Michael / Schmitter, Marc / Kares-Vrincianu, Alexandra
A case report The present case report describes a rare case of a lateral and anterior open bite caused by a right trigeminal nerve paresis due to compression of the trigeminal ganglion by a meningioma. Based on the initial diagnosis of TMD, the patient was treated conservatively (also with occlusal splints) for over a year without success, although sensory deficits in the face and tongue, wave-like pain, and a continuous increase in pain symptoms were observed simultaneously. This case report emphasizes the importance of carefully taking the medical history in cases of unclear orofacial pain, supplemented by a clinical examination in which all symptoms and signs can be systematically identified and assigned to a diagnosis.
Keywords: lateral open bite, meningioma, malocclusion, numbness, chewing difficulties
Case ReportPages 37-47, Language: English, GermanEffenberger, Susanne / Oberhofer, Fabian / Samadi, Mariam / Schwendicke, Falk
A case report A 34-year-old patient presented at a dental practice with feelings of tension and pain in the area of the masticatory muscles. After a detailed clinical examination, temporomandibular disorder (TMD) was diagnosed (pain in the masticatory muscles) and occlusal splint treatment was chosen to achieve rapid pain reduction. With the help of a digital workflow and the associated possibilities of a digital splint design and computer-aided manufacturing, an occlusal splint could be delivered to the patient in a time- and cost-efficient manner. Within only a few days of wearing the splint, the patient reported a significant reduction in symptoms, with the complete absence of symptoms after 7 days. The digital workflow presented here enabled timely, individualized, and targeted care of the patient.
Keywords: temporomandibular dysfunction, bruxism, digital splint design, 3D printing materials, digital dentistry, CAD/CAM design
Case ReportPages 49-68, Language: English, GermanEgger, Sven / Greven, Markus / Berg, Christian
A case report A case report is presented of a patient with: multiple carious lesions presenting periodontal recessions; tooth loss; tooth wear; and severe myopathy in the area of the masticatory muscles (mylohyoid muscle on the right; masseter muscle, superficial part on both sides), atlanto-occipital region (deep neck muscles), shoulder and neck muscles, as well as an Angle class II classifcation with a tendency to anterior and lateral open bite. Given advanced periodontal attachment loss (especially in the maxillary posterior region), periodontal surgery (root top resection 15 – right maxillary second premolar ), and implantological and functional pretreatment using an occlusal splint combined with physiotherapy were carried out. Initially, an interdisciplinary approach was applied, and orthodontic measures (intrusion and gap closure of the anterior mandible) were carried out. The splint treatment was performed at the beginning of orthodontic treatment until the muscles were symptom free, as well as after completion with subsequent adjustment of the splint. After the completion of the splint treatment, the jaw position was stabilized using CAD/CAM long-term provisionals based on the existing Angle Class II classification in centric jaw relation and reduced vertical dimension of occlusion. After a 6-month adaptation period, the jaw position thus maintained was successively transferred to indirectly manufactured dentures. In the posterior region, minimally invasively prepared partial crowns (occlusal onlays) made of lithium-disilicate ceramic were used. In the anterior region, veneers were fabricated using the sandwich technique, comprising pressed ceramic and feldspathic ceramic.
Keywords: Angle class II, division 1, implant, walking bleach, sandwich technique, lowering of the vertical dimension of occlusion (VDO), orthodontic gap closure, compensatory supraeruption of the mandibular anterior teeth, myopathy, cervical spine, syndrome, loss of VDO