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Diplom-Psychologin, Promotion in Mainz. Lehr- und Forschungstätigkeiten an den Universitäten Frankfurt, Eichstätt und Marburg, an der Universitätszahnklinik in Frankfurt (Abt. f. Kieferorthopädie) mit Patientenbehandlung und Assistentenfortbildung. Seit 1994 Oberstudienrätin i.H. (Philipps-Universität Marburg, Bereich Persönlichkeitspsychologie und Diagnostik). Mitglied im Vorstand des AK Psychologie und Psychosomatik der DGZMK 1991-1997, seit 1997 Leitung des AK Psychologie und Zahnmedizin der DGMP (zus. mit Prof. Dr. R. Deinzer).
Events
Deutscher Zahnärztetag 2018
MISSERFOLGE - erkennen, beherrschen, vermeiden9. Nov 2018 — 10. Nov 2018Congress Center Messe Frankfurt
Speakers: Karl-Ludwig Ackermann, Sarah Al-Maawi, Bilal Al-Nawas, Kurt Werner Alt, Anna Greta Barbe, Tobias Bauer, Daniel Bäumer, Marco Baz Bartels, Grietje Beck, Katrin Bekes, Christoph Benz, Dirk Bleiel, Johannes Boesch, Martin Boost, Wolfgang Buchalla, Oskar Bunz, Fabian Cieplik, Monika Daubländer, Sybille David-Hebgen, Andreas Dehler, Renate Deinzer, Sonja H. M. Derman, Konstanze Diekmeyer, Ingmar Dobberstein, Heike Dyrna, Thomas Eger, Guido Elsäßer, Anne Sophie Engel, Peter Engel, Norbert Enkling, Susanne Fath, Stefan Fickl, Michael Frank, Roland Frankenberger, Rene Franzen, Kerstin Galler, Carolina Ganß, Roland Garve, Christian Ralf Gernhardt, Werner Geurtsen, Shahram Ghanaati, Petra Gierthmühlen, Christiane Gleissner, Steffani Görl, Werner Götz, Susanne Grässel, Dominik Groß, Stefan Grümer, Claus Grundmann, Martin Guffart, Heinz-Michael Günther, Norbert Gutknecht, Peter Hahner, Elmar Hellwig, Christian Henrici, Katrin Hertrampf, Fabian Huettig, Michael Hülsmann, Bruno Imhoff, Holger Jentsch, A. Rainer Jordan, Ana Elisa Kauling, Moritz Kebschull, Christian Kirschneck, Joachim Klimek, Andrea Klink, Thomas Klinke, Birte Koch, Thomas Kocher, Eva Köllensperger, Heike Maria Korbmacher-Steiner, Bernd Kordaß, Hannah Kottmann, Pablo Krämer-Fernandez, Gabriel Krastl, Birgit Krause, Till Kreutzer, Conrad Kühnöl, Stefanie Kurzschenkel, Thorsten Kuypers, Günter Lauer, Hans-Christoph Lauer, Elfi Laurisch, Tina Lawall, Karl Martin Lehmann, Silke Lehmann-Binder M.Sc., Dirk Leisenberg, Ulrike Lübbert, Michael Lüpke, Thomas Malik, Jutta Margraf-Stiksrud, Lorenz Meinel, Gudrun Mentel, Wibke Merten, Louisa Mewes, Johanna Isabel Moosmüller, Martin U. Müller, Wolfgang Müller, Nicole Nicklisch, Ina Nitschke, Michael J. Noack, Marina Nörr-Müller, Karina Obreja, Dietmar Oesterreich, Puria Parvini, Ingrid Peroz, Waldemar Petker, Oksana Petruchin, Andree Piwowarczyk, Peter Pospiech, Peter Proff, Sven Reich, Katharina Reichenmiller, Katharina Reinecke, Bernd Reiss, Svenja Rink, Christiane Rinnen, Jerome Rotgans, Didem Sahin, Sonja Sälzer, Petra Santander, Heidrun Schaaf, Jürgen Schäffer, Elisabeth Schiffner, Ulrich Schiffner, Markus Schlee, Maximiliane Amelie Schlenz, Peter Schmidt, Andrea-Maria Schmidt-Westhausen, Claas Ole Schmitt, Sigmar Schnutenhaus, Jörg Schröder, Gerd Schröter, Andreas Schulte, Philipp Schwaab, Frank Schwarz, Falk Schwendicke, Clemens Schwerin, Sinan Sen, Önder Solakoglu, Hansmartin Spatzier, Christian H. Splieth, Norbert Staab, Bernd Stadlinger, Sabine Steding, Marcus Stoetzer, Giorgio Tabanella, Gisela Tascher, Hendrik Terheyden, Valentina A. Tesky, Jan Tetsch, Juliane von Hoyningen-Huene, Maximilian Voß, Michael Walter, Alexander Welk, Dietmar Weng, Hans-Jürgen Wenz, Jens Westemeier, Lotta Westphal, Annette Wiegand, Karl Frederick Wilms, Michael M. Wolf, Diana Wolff, Anne Wolowski, Johann-Dietrich Wörner, Sylvia Wuttig, Mohamed Younis, Stefan Zimmer, Lisa Zumpe
Quintessenz Verlags-GmbH
This author's journal articles
Quintessence International, 11/2025
DOI: 10.3290/j.qi.b5982011, PubMed ID (PMID): 40091726Pages S82-S87, Language: EnglishDeinzer, Renate / Jordan, A. Rainer / Kuhr, Kathrin / Margraf-Stiksrud, Jutta
Objectives: Past German Oral Health Studies (DMS) have revealed that toothbrushing patterns – a behavioral index comprising toothbrushing frequency, duration and timing – have steadily improved over the previous decades. What has not yet been investigated, however, are toothbrushing skills, ie, the ability to achieve oral cleanliness by removing all plaque deposits. Method and materials: All participants of the DMS • 6 from the age groups of 12-year-olds, 35- to 44-year-olds, and 65- to 74-year-olds were asked to brush their teeth to the best of their ability. To do so, they used their own devices or those provided. The plaque that remained after brushing was recorded using the modified Marginal Plaque Index (mMPI), expressing the percentage of segments remaining at the gingival margin that were colonized by plaque. Relationships to questionnaire data regarding demographics (age, gender, education status), toothbrushing behavior (frequency, utilization of an electric toothbrush), and selected dental treatments (professional tooth cleaning, lifetime periodontal treatment) were assessed. Results: Even following the best possible brushing, roughly half of the segments (44% to 52%) across all age groups showed persisting plaque deposits. Survey data revealed the most pronounced group differences regarding education, whereby even in the group of younger seniors with a high education status, 37% of the areas showed persisting plaque after cleaning. Conclusion: The data demonstrate that there are population-wide deficits in the ability to achieve oral cleanliness. Future prevention efforts should also focus on improving the population’s toothbrushing skills.
Keywords: awareness, behavior, dental care, dental examinations, dentists, DMS 6, oral hygiene, surveys and questionnaires, toothbrushing
Objectives: Dietary habits have significant implications for oral health, with the consumption of sugar-rich foods being strongly associated with caries. However, additional factors must be considered to fully establish their harmful effects. These relationships are examined in three age groups of the 6th German Oral Health Study (DMS • 6). Method and materials: Dietary habits were assessed using the short form of the Marburg Sugar Index (MSI-S), which comprises six questions regarding food consumption frequencies in various contexts. Responses provide insight into the degree of cariogenic eating behavior. In addition to demographic factors (gender, education status, migration history), clinical variables such as caries experience (decayed, missing, filled teeth [DMFT] index), plaque accumulation (modified Marginal Plaque Index [mMPI]), and the number of remaining teeth were included. Results: No direct relationship between the extent of cariogenic dietary habits (MSI-S total score) and clinical variables was observed in any of the examined age groups (n = 870 younger adolescents [12-year-olds], n = 853 younger adults [35- to 44-year-olds], and n = 730 younger seniors [65- to 74-year-olds]). Gender and education status also showed no significant differences. However, 12-year-olds with a migration history exhibited higher MSI-S scores compared to those without. Analyzing extreme groups (the top and bottom 10% of MSI-S scores), systematic differences in caries experience were observed among 12-year-olds and younger seniors, and in plaque levels among younger seniors. Younger adults showed no significant differences in clinical variables, even within extreme groups. Conclusion: The MSI-S scores demonstrated that particularly cariogenic dietary habits, as opposed to more favorable ones (extreme groups), are associated with increased caries experience. This was especially evident among 12-year-olds but also observed in younger seniors. The lack of differences among adults as well as the absence of significant associations between dietary habits and clinical variables in the overall groups suggest that the impact of cariogenic diets on oral health is moderated by additional variables, such as oral hygiene practices and dental service utilization. Migration history was identified as a relevant factor among 12-year-olds. The detrimental effects of cariogenic dietary habits on oral health are most evident when analyzed in the context of additional influencing factors and stratified by target groups. Promoting oral health awareness regarding nutrition is particularly important for adolescents and seniors.
Keywords: dental care, dental caries, dental plaque, dentists, diet, DMS 6, Marburg Sugar Index, nutrition
Der Beruf des Zahnarztes steht mit verschiedenen Beanspruchungsfaktoren in Zusammenhang. Dazu können sowohl körperliche Beanspruchungen, wie beispielsweise muskuloskelettale Beschwerden oder Dermatosen [10, 14, 16], als auch eine psychosoziale arbeitsbezogene Beanspruchung, wie beispielsweise Zeitdruck [1, 17, 18, 27, 29], Probleme mit Angestellten, lang anhaltende Konzentration, technische Anforderungen, ein hohes Arbeitspensum [3, 17, 18], ein hohes Maß an Verwaltungsaufgaben [3, 13, 16, 29] oder die Interaktion mit bestimmten Patientengruppen [2, 3, 10, 13, 17, 18, 20, 25–27, 29] zählen. Dabei scheinen vor allem ängstliche Patienten eine wichtige Rolle zu spielen. Etwa 60–80% der potenziellen Patienten geben in Befragungen an, Angst vor einer Zahnbehandlung zu haben. Mehrstedt et al. wiesen dabei einen positiven Zusammenhang zwischen Zahnbehandlungsangst und der Anzahl kariöser Zähne nach. Weiner und Weinstein konnten bei ihrer Befragung (N=153) in Nordamerika zeigen, dass die Behandlung dieser Patientengruppe als zeitintensiv und unökonomisch betrachtet wird. Die Patienten wurden hierbei als unkooperativ und störend wahrgenommen. In einer ähnlichen Befragung von Hill et al. (N=550) aus Großbritannien gaben 91% der befragten Zahnärzte an, dass sie sich durch die Behandlung von Angstpatienten gestresst fühlen. Moore und Brødsgaard konnten durch ihre dänische Untersuchung (N=216) zeigen, dass die Behandlung von Angstpatienten zu den 5 größten Stressoren der täglichen Praxis von Zahnärzten zählt. Auf der anderen Seite zeigten Befragungen auch, dass Zahnärzte die Behandlung von Angstpatienten als eine positive Herausforderung sehen und einen Beitrag zu der Versorgung dieser Patienten leisten wollen oder ängstliche Patienten nur als einen geringen Stressor wahrnehmen. Der Stressor der hier erwähnten Studien besteht also aus ängstlichen Patienten, wobei nicht näher spezifiziert ist, welches Ausmaß der Angst bei Patienten vorhanden sein muss, um die jeweils untersuchten Folgen hervorzurufen. Eine extreme Angst vor bestimmten Objekten oder Situationen wird als Phobie bezeichnet. Menschen mit einer Zahnbehandlungsphobie erleben eine intensive Angst vor Zahnbehandlungen und vermeiden diese Behandlungen, was einen wesentlichen Unterschied zur weniger stark ausgeprägten – u.U. nicht krankhaften – Angst darstellt. Die Punktprävalenz der Zahnbehandlungsphobie liegt zwischen 0,4% bis 11% bei Erwachsenen [8, 19, 24]. Die letzte Zahnbehandlung eines erwachsenen Patienten mit Zahnbehandlungsphobie liegt im Mittel 7Jahre zurück. Aus diesem Grund wurde entschieden, von ängstlichen Personen zu sprechen, da bei ausschließlicher Berücksichtigung von Personen mit phobischen Ängsten evtl. keine Beanspruchung ausgelöst werden kann, da sie nicht in die Praxis kommen.