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1995: Aus- und Weiterbildung an der Universität Bern.
1995: Staatsexamen in Zahnmedizin.
2000: Doktor der Zahnmedizin.
1999–2000: Ausbildung zum Spezialisten in Parodontologie und Implantologie an den Zahnmedizinischen Kliniken der Universität Bern.
2004: Facharzt für Parodontologie SSO/SSP und der European Federation of Periodontology (EFP).
1995–1996 Familienzahnarzt in der Privatpraxis.
1996–1998: Allgemeinzahnarzt und Lektor an der Feusi Dentalhygieneschule Bern.
1999–2004: Oberarzt an der Klinik für Parodontologie und Brückenprothetik an den ZMK der Universität Bern.
2004–2008: Research Fellow der University of Michigan School of Dentistry, Department of Periodontology and Oral Medicine und dem Michigan Center for Oral Health Research, Ann Arbor, USA. Seit 1. Juli 2008: Oberarzt an der Klinik für Parodontologie, Universität Bern.
Speakers: Bilal Al-Nawas, Tomas Albrektsson, Michael M. Bornstein, Daniel Buser, Norbert Cionca, Thomas Gander, Ueli Grunder, Christine Jacobsen, Ronald Jung, Sebastian Kühl, Sabrina Maniewicz, Richard J. Miron, Sven Mühlemann, Frauke Müller, Michael Payer, João Pitta, Christoph Ramseier, Philipp Sahrmann, Giovanni E. Salvi, Martin Schimmel, Patrick R. Schmidlin, David Schneider, Anton Sculean, Dagmar Simon, Alexandra Stähli, Karl Ulrich Volz, Hannes Wachtel, Nicola Zitzmann
Implantat Stiftung Schweiz
57. Jahrestagung der NEUEN GRUPPE
Interdisziplinäre Therapie bei schwerer Parodontitis (Stadium III und IV)16. Nov 2023 — 18. Nov 2023Hotel Kö59, Düsseldorf, Germany
Speakers: Giuseppe Allais, Stephan Beuer, Michael Christgau, Jan Derks, Peter Eickholz, Karin Jepsen, Søren Jepsen, Conchita Martín, Christoph Ramseier, Giovanni E. Salvi, Patrick R. Schmidlin, Anton Sculean, Michael Stimmelmayr, Jochen Tunkel, Johan Peter Wölber, Stefan Wolfart
NEUE GRUPPE wissenschaftliche zahnärztliche Vereinigung e. V.
Speakers: Bernita Bush Gissler, Christoph Ramseier
American Dental Systems GmbH
29th EAO annual scientific meeting
Uniting Nations through Innovations29. Sep 2022 — 1. Oct 2022Palexpo, Le Grand-Saconnex, Switzerland
Speakers: Thabo Beeler, Nitzan Bichacho, Rino Burkhardt, Luigi Canullo, Matteo Chiapasco, Luca De Stavola, Mirela Feraru, Alfonso L. Gil, Klaus Gotfredsen DDS, PhD, Markus Gross, Ueli Grunder, Christoph Hämmerle, Björn Klinge, Ivo Krejci, Sebastian Kühl, Niklaus P. Lang, Sonia Leziy, Daniele Manfredini, Konrad H. Meyenberg, Francesco Mintrone, Ricardo Mitrani, Sven Mühlemann, José M. Navarro, Florian Probst, Pablo Ramírez, Christoph Ramseier, Mario roccuzzo, Fidel Ruggia, Mariano Sanz, Rubens Spin-Neto, Dennis P. Tarnow, Daniel Thoma, Istvan Urban, Hans-Peter Weber
European Association for Osseintegration (EAO)
EuroPerio10
15. Jun 2022 — 18. Jun 2022Bella Center Copenhagen, Copenhagen, Denmark
Speakers: Mario Aimetti, Zvi Artzi, Serhat Aslan, Georgios Belibasakis, Florian Beuer, Juan Blanco Carrión, Michael M. Bornstein, Nagihan Bostanci, Philippe Bouchard, Darko Božić, Olivier Carcuac, Maria Clotilde Carra, Nelson Carranza, Iain L. C. Chapple, Pierpaolo Cortellini, Jan Cosyn, Mike Curtis, Francesco D'Aiuto, Bettina Dannewitz, Luca De Stavola, Jan Derks, Nikolaos Donos, Peter Eickholz, Bahar Eren Kuru, Ricardo Faria Almeida, Roberto Farina, Magda Feres, Elena Figuero, Dagmar Fosså Bunæs, Rok Gašperšič, William Giannobile, Cecilie Gjerde Gjengedal, Moshe Goldstein, Marjolaine Gosset, Klaus Gotfredsen DDS, PhD, Filippo Graziani, Adrian Guerrero, George Hajishengallis, Hady Haririan, Lisa J. A. Heitz-Mayfield, Palle Holmstrup, Marc Hürzeler, Mark Ide, Søren Jepsen, Ronald Jung, Sérgio Kahn, Anhgela R. Kamer, Alpdogan Kantarci, Moritz Kebschull, Björn Klinge, Thomas Kocher, Odd Carsten Koldsland, Kenneth Kornman, Marja Laine, Markus Laky, Isabelle Laleman, Evanthia Lalla, France Lambert, Luca Landi, Niklaus P. Lang, Antonio Liñares, Tomas Linkevičius, Bruno Loos, Rodrigo Lopez, Eli Machtei, Aslan Mammadov, Mauro Merli, Andrea Mombelli, Eduardo Montero, Niki Moutsopoulos, José Nart, Gustavo G. Nascimento, Ian Needleman, Tiernan O'Brien, William Papaioannou, Panos N. Papapanou, Michael A. Pikos, Pawel Plakwicz, Constanza Pontarolo, Philip M. Preshaw, Marc Quirynen, Mia Rakic, Christoph Ramseier, Hélène Rangé, Papageorgiou Spyridon, Maurizio S. Tonetti, Leonardo Trombelli, Istvan Urban, Fridus van der Weijden, Fabio Vignoletti, Charalambos Vlachopoulos, Nicola West, Asaf Wilensky, Ion Zabalegui, Egija Zaura, Nicola Zitzmann, Giovanni Zucchelli, Otto Zuhr, Fardal Øystein
European Federation of Periodontology (EFP)
This author's journal articles
Parodontologie, 2/2023
Pages 149-157, Language: GermanRamseier, Christoph A. / Matti, Fabienne S.
Der Tabakkonsum bleibt insbesondere aufgrund der vorliegenden medizinischen Evidenz seiner gesundheitlichen Folgen und der weiten Verbreitung des Zigarettenrauchens auch bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen die häufigste vermeidbare Todesursache der heutigen Zeit. Während weltweit nach wie vor auf Präventionsstrategien und Entzugstherapien gesetzt wird, erlebt die Verbreitung von alternativen Produkten zur Nikotininhalation wie E-Zigaretten oder „Heat not Burn“-Produkten einen gewaltigen Aufschwung. Dieser kommt gleichzeitig den Bedürfnissen der heutigen Zigarettenraucher nach, welche auch aus gesundheitlichen Gründen eine Alternative zum Zigarettenrauchen suchen. Ebenso versucht die Tabakindustrie, mit den neuen Produkten ihr Image zu verbessern. In dem Beitrag werden der Umfang des Tabakkonsums speziell bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen sowie die verschiedenen alternativen Produkte zur Nikotininhalation und deren gesundheitliche Folgen dargestellt. Die europaweiten gesundheitspolitischen Gegenmaßnahmen der Tabakprävention sind zwar öffentlich präsent, müssen allerdings nach wie vor im Rahmen der sogenannten Tabak-Kurzintervention auch in jeder zahnmedizinischen Praxis Einzug halten.
Manuskripteingang: 18.06.2018; Annahme: 09.07.2018
Originalpublikation: Ramseier et al. (Quintessenz 2018;69:1182–1190).
Keywords: Tabakkonsum, E-Zigaretten, Wasserpfeife, Shisha, „Heat not Burn“-Produkte
Der Tabakkonsum bleibt insbesondere aufgrund der vorliegenden medizinischen Evidenz seiner gesundheitlichen Folgen und der weiten Verbreitung des Zigarettenrauchens auch bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen die häufigste vermeidbare Todesursache der heutigen Zeit. Während weltweit nach wie vor auf Präventionsstrategien und Entzugstherapien gesetzt wird, erlebt die Verbreitung von alternativen Produkten zur Nikotininhalation wie E-Zigaretten oder „Heat-not-burn“-Produkten einen gewaltigen Aufschwung. Dieser kommt gleichzeitig den Bedürfnissen der heutigen Zigarettenraucher nach, welche auch aus gesundheitlichen Gründen eine Alternative zum Zigarettenrauchen suchen. Ebenso versucht die Tabakindustrie, mit den neuen Produkten ihr Image zu verbessern. In dem Beitrag werden der Umfang des Tabakkonsums speziell bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen sowie die verschiedenen alternativen Produkte zur Nikotininhalation und deren gesundheitliche Folgen dargestellt. Die europaweiten gesundheitspolitischen Gegenmaßnahmen der Tabakprävention sind zwar öffentlich präsent, müssen allerdings nach wie vor im Rahmen der sogenannten Tabak-Kurzintervention auch in jeder zahnmedizinischen Praxis Einzug halten.
DOI: 10.3290/j.qi.b3418233, PubMed ID (PMID): 36169272Pages 832-838, Language: EnglishDe Ry, Siro Pietro / Pagnamenta, Marco / Ramseier, Christoph Andreas / Roccuzzo, Andrea / Salvi, Giovanni Edoardo / Sculean, Anton
Objective: To evaluate the five-year results following regenerative periodontal surgery of intrabony defects using an enamel matrix derivative (EMD) in patients with different smoking status.
Method and materials: The dental records of patients treated with regenerative periodontal surgery with EMD between 2001 and 2011 were screened. The clinical parameters at baseline (T0) and 6 months (T1) and 5 years (T2) after surgery were collected and analyzed in relation to patient’s smoking status (smokers, former smokers, and nonsmokers).
Results: A total of 71 sites were initially assessed in 38 patients. In total, 56 sites could be evaluated at T1, and 34 after 5 years (T2). At 6 months after surgery, a statistically significant mean probing pocket depth (PPD) reduction of 2.91 ± 1.60 mm and a mean clinical attachment level (CAL) gain of 1.89 ± 1.90 mm were measured. Nonsmokers revealed a greater, statistically not significant CAL gain compared to smokers (2.38 ± 2.12 mm vs 1.50 ± 1.71 mm). Although at 5 years the site-specific PPD values remained stable in nonsmokers, smokers showed an increase of 1.60 ± 2.41 mm.
Conclusions: The present study provides evidence that regenerative periodontal surgery with EMD may lead to clinically relevant improvements even in smoking patients. However, the positive effect of EMD seems to be limited in time and can only partially compensate for the negative influence of smoking.
Keywords: enamel matrix derivative (EMD), intrabony defects, long-term results, periodontal regeneration, regenerative periodontal surgery, smoking
Open Access Online OnlyRandomised Controlled Clinical TrialDOI: 10.3290/j.ohpd.b966767, PubMed ID (PMID): 3361576919. Feb 2021,Pages 137-147, Language: EnglishA. Ramseier, Christoph / Petitat, Chloé / Trepp, Sidonia / Lang, Niklaus P. / Eick, Sigrun / Adam, Ralf / Ccahuana-Vasquez, Renzo A. / Barker, Matthew L. / Timm, Hans / Klukowska, Malgorzata / Salvi, Giovanni E.
Purpose: To compare clinical outcomes and oral fluid biomarkers in gingivitis subjects using an electric toothbrush/irrigator combination (test) or a manual toothbrush alone (control) over 8 weeks.
Materials and Methods: Subjects were randomly assigned to two groups of n = 30. In both groups, toothbrushing was performed twice daily at home and no additional interdental cleaning aids were allowed. Plaque Index (PLI), Gingival Index (GI), whole saliva (WS), and gingival crevicular fluid (GCF) samples were collected at weeks 2, 4, and 8.
Results: Subjects’ mean age was 23 years and 52% were female. Overall baseline means were 1.31 for PLI, 1.07 for GI, and 34.9 for number of bleeding sites. At every follow-up visit, both groups differed statistically significantly (p < 0.001) from baseline for all clinical parameters. The test group demonstrated statistically significantly (p < 0.001) greater reductions in GI vs the control group by 18% at week 2, 17% at week 4 and 24% at week 8. The test group also demonstrated statistically significantly (p < 0.002) greater reductions in the number of bleeding sites vs the control group by 33% at week 2, 34% at week 4 and 43% at week 8. Between-group comparisons for both WS and GCF revealed numerical trends for decreased levels of interleukin (IL)-1β in GCF after 4 and 8 weeks, but these were not statistically significant.
Conclusion: In subjects using the electric toothbrush/irrigator combination, increased clinical improvements may be found accompanied by similarly improved trends for oral fluid biomarkers such as IL-1β.
Keywords: gingival crevicular fluid, gingivitis, prevention, toothbrushing
Open Access Online OnlyPeriodontologyDOI: 10.3290/j.ohpd.b898947, PubMed ID (PMID): 3349137726. Jan 2021,Pages 43-50, Language: EnglishRamseier, Christoph A. / Fischer, Jean R. / Fischer, Gino / Schimmel, Martin
Purpose: To assess the effect of age on the mean percentage of bleeding on probing (BOP) during supportive periodontal therapy (SPT) in patients enrolled in SPT for at least 5 years.
Materials and Methods: This study was performed as a retrospective analysis of data collected from SPT patients initially diagnosed with gingivitis or mild to severe periodontitis. Two groups of patients were selected: in group A, younger adults (age ≤ 35 years) were included while group B consisted of older SPT patients (age ≥ 65 years). BOP in the two groups was compared according to both disease severity and % compliance with SPT visits.
Results: BOP in all patients (n = 236) was 19.2% (± 12.4). Group A (n = 110) presented mean BOP levels of 19.7% (± 11.8), while lower BOP levels of 18.7% (± 13.0) were found in group B (n = 126; p = 0.5272). Older patients demonstrating high % compliance had lower mean BOP levels (14.2% ± 9.5) than younger patients (18.0% ± 11.7; p = 0.0841). Similarly, BOP was lower in older patients with moderate (group B: 18.4% ± 12.1, group A: 19.3% ± 14.6, p = 0.0541) or severe periodontitis (group B: 22.4% ± 11.4, group A: 23.2% ± 14.0; p = 0.3440). In patients with moderate or severe periodontitis and higher % compliance with SPT, the mean BOP was statistically significantly lower in older patients than in younger patients (moderate: 14.4% ± 11.9 vs 19.4% ± 15.1, p 0.0001; severe: 13.2% ± 11.1 vs 18.3% ± 17.5, p = 0.0170).
Conclusion: Older patients enrolled in SPT may present lower levels of BOP. This finding should be considered when determining SPT intervals with elderly patients.
Keywords: bleeding on probing, elderly, compliance, supportive periodontal therapy
Der Tabakkonsum bleibt insbesondere aufgrund der vorliegenden medizinischen Evidenz seiner gesundheitlichen Folgen und der weiten Verbreitung des Zigarettenrauchens auch bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen die häufigste vermeidbare Todesursache der heutigen Zeit. Während weltweit nach wie vor auf Präventionsstrategien und Entzugstherapien gesetzt wird, erlebt die Verbreitung von alternativen Produkten zur Nikotininhalation wie E-Zigaretten oder "Heat not Burn"-Produkten einen gewaltigen Aufschwung. Dieser kommt gleichzeitig den Bedürfnissen der heutigen Zigarettenraucher nach, welche auch aus gesundheitlichen Gründen eine Alternative zum Zigarettenrauchen suchen. Ebenso versucht die Tabakindustrie, mit den neuen Produkten ihr Image zu verbessern. In dem Beitrag werden der Umfang des Tabakkonsums speziell bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen sowie die verschiedenen alternativen Produkte zur Nikotininhalation und deren gesundheitliche Folgen dargestellt. Die europaweiten gesundheitspolitischen Gegenmaßnahmen der Tabakprävention sind zwar öffentlich präsent, müssen allerdings nach wie vor im Rahmen der sogenannten Tabak-Kurzintervention auch in jeder zahnmedizinischen Praxis Einzug halten.
Keywords: Tabakkonsum, E-Zigaretten, Wasserpfeife, Shisha, "Heat not Burn"-Produkte
DOI: 10.3290/j.ohpd.a38737, PubMed ID (PMID): 28831461Pages 391-397, Language: EnglishBassetti, Mario A. / Bassetti, Renzo G. / Sculean, Anton / Salvi, Giovanni E. / Bornstein, Michael M. / Ramseier, Christoph A.
Purpose: To evaluate the awareness of cigarette smoking as a risk factor for chronic periodontitis in patients either undergoing active periodontal treatment (APT) or enrolled in supportive periodontal therapy (SPT).
Materials and Methods: Comprehensive tobacco use history was collected with a questionnaire in 50 patients before and after APT (test) and in 50 patients (control) enrolled in SPT at the School of Dental Medicine, University of Bern. Carbon monoxide (CO) exhalation levels were measured in both APT and SPT patients.
Results: In the test group, 94% (n = 47) completed the study. Before APT, 48% of these (n = 24) knew about the association between smoking and periodontal disease, while 42% (n = 21) assumed a possible association and 10% (n = 5) did not. Following APT, 53% (n = 25) knew about the association, while 34% (n = 17) still assumed a possible association and 10% (n = 5) did not. In the control group, 60% (n = 30) of SPT patients knew about the association of smoking with periodontal disease, while 30% (n = 15) assumed an association and 10% (n = 5) were not aware of any association. In both APT and SPT patients, neither between-group nor baseline to follow-up differences were detected (p > 0.05).
Conclusions: Brief interventions for tobacco cessation during APT or SPT failed to increase periodontal patients' awareness of smoking as a risk factor for chronic periodontitis. In order to both increase awareness and motivation to quit tobacco use, more counseling than conventional brief interventions may be needed.
Key words: chronic periodontitis, exhaled carbon monoxide, patient education, risk factor, smoking, smoking cessation
Keywords: chronic periodontitis, exhaled carbon monoxide, patient education, risk factor, smoking, smoking cessation
Gingivale Wucherungen werden meistens mit der medikamentösen Therapie von Blut-hochdruck und Epilepsie oder der Immunsuppression nach einer Organtransplantation in Verbindung gebracht. Bei der zahnmedizinischen Betreuung betroffener Patienten empfiehlt es sich, primär zu versuchen, nach Rücksprache mit dem behandelnden Arzt eine ggf. verabreichte Medikation umzustellen. Außerdem sind die Optimierung und das Einhalten der häuslichen Mundhygiene von entscheidender Bedeutung. Vor einer chirurgischen Entfernung gingivaler Wucherungen sollte immer eine nicht chirurgische Therapie mit einer professionellen Zahnreinigung durchgeführt werden. Unter Umständen kann die zusätzliche Verabreichung von systemischen Antibiotika die Heilung bzw. Schrumpfung der Gingivawucherungen unterstützen. Im Anschluss an eine aktive Parodontalbehandlung wird für alle betroffenen Patienten eine engmaschige unterstützende Parodontitistherapie (UPT) empfohlen.
Keywords: Gingivale Wucherung, Gingivahyperplasie, medikamenteninduzierte Gingivawucherung, Parodontaltherapie, Zahnfleischwucherung
DOI: 10.3290/j.ohpd.a34248, PubMed ID (PMID): 26082949Pages 245-251, Language: EnglishSantos, Antonio / Pascual, Andres / Llopis, Jaime / Giner, Luis / Kim, David M. / Levi jr., Paul / Ramseier, Christoph A.
Purpose: To determine whether smokers report having less adequate oral hygiene habits than nonsmokers.
Materials and Methods: Using a 24-item questionnaire addressing both smoking and oral hygiene habits, patients from three periodontal practices in Spain were evaluated. In order to assess the periodontal status of all patients, immediately following the survey, the patients were examined clinically and categorised according to the American Dental Association (ADA) classification for periodontal diseases.
Results: 762 patients with ADA type I gingivitis (4.1%), type II early periodontitis (31.2%), type III moderate periodontitis (39.2%) and type IV advanced periodontitis (25.5%) were surveyed. A total of 289 smokers (38.0%) and 402 (52.8%) nonsmokers participated in the study: 77 (10.1%) participants were identified as heavy smokers (>20 cigarettes/day), along with 122 (16.0%) moderate smokers (10-20 cigarettes/day) and 90 (11.8%) light smokers (20 cigarettes/day). A greater proportion of nonsmokers brushed their teeth two (37.8%) or more (22.9%) times a day compared with moderate smokers (twice: 32.0%, more: 15.6%) and heavy smokers (twice: 32.5%, more: 15.6%), respectively (p 0.05). Heavy smokers used dental floss statistically significantly less frequently (10.4%) than nonsmokers (21.6%) (p 0.05). No statistically significant differences were found between smokers and nonsmokers regarding the use of mouthwashes (p > 0.05).
Conclusions: This study revealed comparable oral hygiene habits in nonsmokers and light smokers. However, heavy smokers were found to have worse oral hygiene habits than nonsmokers.
Keywords: dental floss, mouthwash, oral hygiene habits, smoking, toothbrush