Pages 193-206, Language: English, GermanHellmann, Daniel / Becker, Georg / Fingerhut, Christopher / Schmitter, Marc / Rammelsberg, Peter / Schindler, Hans-Jürgen
Eine zahnmedizinisch rekonstruierte Kieferrelation sollte idealerweise eine kranioventrale, nicht seitenverschobene Position beider Kondylen in der Fossa repräsentieren, um neuromuskuläre Adaptationen möglichst gering zu halten. Bei 35 funktionsgesunden Probanden wurden mithilfe des JMA (Jaw Motion Analyzer) -Messsystems die räumlichen Positionen der Inzisal- und Kondylenpunkte nach manueller Führung in dorsokranialer Richtung sowie nach neuromuskulärer langsamer und schneller Schließbewegung des Unterkiefers untersucht und mit der Bewegungsspur einer in Interkuspidation (IKP) endenden physiologischen Schließbewegung verglichen. Bei geringen Sperrungen wurde bei manueller Führung eine dorsokraniale Verlagerung der Kondylen von etwa 0,3 mm und bei den neuromuskulären Techniken eine kranioventrale Verlagerung von etwa 0,3 mm im Vergleich zur IKP beobachtet. Im Gegensatz zur relativ stabilen Kondylenposition bei dorsokranialer Führung führten größere Sperrungen bei den neuromuskulären Techniken zu einer anterioren Verlagerung der Kondylen mit kranioventraler Anlehnung am Gelenkhöcker. Zusammenfassend kann festgestellt werden, dass die kranioventrale Orientierung der Kondylen in der Fossa beim Einsatz der untersuchten neuromuskulären Techniken mit geringer Kiefersperrung der idealisierten Vorstellung einer kranioventralen physiologischen Kondylenposition entspricht.
Keywords: Kieferrelationsbestimmung, Zentrikregistrat, Reliabilität von Kieferrelationsbestimmungen
Open AccessPages 207-230, Language: English, GermanSchindler, Hans J. / Hugger, Alfons / Kordaß, Bernd / Türp, Jens Christoph
Temporomandibular disorders (TMDs) are the most common non-odontogenic causes of pain in the maxillofacial region. Like nonspecific musculoskeletal pain in other parts of the body, they have a multifactorial etiology. Occlusal splint therapy is one of the best-studied treatment options for the management of TMDs. Intraoral appliances usually result in satisfactory short- and long-term pain relief or reduction in the majority of patients with acute or persistent acute TMD. This can, for the most part, be attributed to neuromuscular and biomechanical characteristics of the masticatory system that promote functional reorganization processes in the affected muscle and joint structures, which are reflected in cortical activity. Temporary changes in the position of the mandible within the physiologically tolerable range that decrease stresses on the affected tissues and encourage their regeneration trigger such functional adaptations. Cases in which TMD pain has become chronic and is causing significant psychosocial impairment show limited response to splint therapy alone and therefore require interdisciplinary multi- modal treatment.
Keywords: Temporomandibular disorders (TMDs), myogenous and arthrogenous, myalgia, myofascial pain, treatment recommendations
Pages 231-239, Language: English, GermanTürp, Jens Christoph
This paper appears in German only, because it is a commented summary of the following original article: Schiffman E et al. Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD) for Clinical and Research Applications: recommendations of the International RDC/TMD Consortium Network and Orofacial Pain Special Interest Group. J Oral Facial Pain Headache 2014;28:6-27.
Pages 243-259, Language: English, GermanTürp, Jens Christoph
This paper appears in German only, because it is a commented summary of the following original article; Peck CC et al. Expanding the taxonomy of the diagnostic criteria for temporomandibular disorders. J Oral Rehabil 2014;41:2-23 (Wiley & Sons Ltd.). Permission to translate and use parts of the original text was kindly granted by Wiley & Sons Ltd.