Journal of Craniomandibular Function, 3/2024
EditorialPáginas 203-206, Idioma: Inglés, AlemánPeroz, IngridJournal of Craniomandibular Function, 4/2023
SciencePáginas 299-316, Idioma: Inglés, AlemánLange, Matthias / Ahlers, Oliver M. / Mentler, Christian / Ottl, Peter / Peroz, Ingrid / Wolowski, AnneAlthough bruxism, also known as teeth clenching or grinding, is no longer considered a disorder or disease entity per se, the excessive masticatory muscle activity and increased and prolonged tooth contact associated with it can lead to serious orofacial health problems. In addition, bruxism activity can indicate general illnesses such as obstructive sleep apnea (OSA) and gastroesophageal reflux disease (GERD). In dentistry in the past, localized damage to teeth and dental restorations, abnormal tooth wear, and/or painful temporomandibular disorders (TMD) have been the main reasons for retrospectively looking for evidence of bruxism in the patient’s history and dental examinations. According to the recommendations of the current version of the “S3 Guideline: Diagnosis and Treatment of Bruxism”, published by the German Society of Dentistry and Oral Medicine (DGZMK), the signs and symptoms of current bruxism should be recorded prospectively, e.g., during the initial dental examination or before restorative treatment, to allow appropriate preventive or curative treatment planning and the identification of possible comorbidities. Here, we describe a screening instrument for awake and sleep bruxism that was developed by a working group commissioned by the board of the German Society for Craniomandibular Function and Disorders (DGFDT) based on current recommendations in the literature.
Palabras clave: bruxism, diagnosis, screening, TMDs
Journal of Craniomandibular Function, 1/2023
Book ReviewPáginas 69-71, Idioma: InglésPeroz, Ingrid / Weber, DanielLeitfaden für Diagnostik und Therapie (Rudolf H. Reich, Andreas M. Neff)Journal of Craniomandibular Function, 1/2022
SciencePáginas 35-46, Idioma: Inglés, AlemánPeroz, Ingrid / Roneh, EhssanObjectives: The centric relation (CR) before and after a single physiotherapy session in patients with myalgia and controls without craniomandibular disorders (CMD) was compared using a controlled clinical trial.
Materials and methods: Twenty-two patients diagnosed with myalgia according to the Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders were included. Five controls showed no symptoms of CMD. All participants were seated on an Orthas chair. The CR was determined with an intraoral process registration (IPR) electronic central bearing device using three methods: a) The adduction point before deprogramming (AP); b) The adduction point after deprogramming by movements on the registration sensor (APD); and c) The manually (hand-)guided centric relation (CRM). Immediately after the first IPR, the participants underwent a physiotherapy session, followed by a second IPR. Cronbach’s α was used as a measurement for internal consistency to evaluate the repeatability of the IPR and the registration methods. The t test was used to analyze the measurable differences between the CR positions of the patients with myalgia and the controls without CMD before and after physiotherapy. Physiotherapy included manual techniques such as massage; stretching; and mobilization of the soft tissue, the temporomandibular joint, and the upper cervical joints.
Results: The internal consistency of all CR methods varied from acceptable for APD (0.65 ≤ α ≤ 0.99) to excellent for AD and CRM (0.79 ≤ α ≤ 0.99). The CR position did not differ significantly in patients before and after physiotherapy (P > 0.05). In controls without CMD, the APD after physiotherapy was significantly more anterior (P = 0.001).
Conclusion: A single physiotherapy session could not change the CR in patients with myalgia.
Palabras clave: maxillomandibular relation, relaxation, manual therapy, IPR, Gothic arch, deprogramming
Journal of Craniomandibular Function, 3/2021
EditorialPáginas 179-181, Idioma: Inglés, AlemánPeroz, IngridQZ - Quintessenz Zahntechnik, 9/2020
StatementPáginas 1008, Idioma: AlemánPeroz, IngridJournal of Craniomandibular Function, 3/2020
Páginas 201-212, Idioma: Alemán, InglésPeroz, Ingrid / Frommann-Stoltenburg, Mandy / Peroz, SimonHintergrund: Die Anzahl okklusaler Kontakte pro Zahn, die Reproduzierbarkeit und der wiederholte Gebrauch des digitalen T-Scan-III-Systems (TS) mit Sensorfolie (SF) wurden am Patienten verglichen mit der Hanel-Folie (HF).
Material und Methoden: Die statischen Okklusionskontakte von 20 Probanden (Altersdurchschnitt 25 Jahre) mit natürlicher Bezahnung ohne Rekonstruktionen und CMD wurden mittels HF markiert und mit denjenigen verglichen, die mit einer SF ermittelt wurden. Zur Reliabilitätskontrolle erfolgte die Auswertung der Okklusionskontakte zweimal innerhalb von sechs Monaten. Die Reproduzierbarkeit der Okklusionskontrollen wurde mit fünf verschiedenen HF oder SF getestet. Die SF wurde zwei Mal an drei Probanden eingesetzt, um sie einer wiederholten Belastung zu unterziehen.
Ergebnisse: Die Reliabilität des Untersuchers war exzellent. Die HF zeigte stets signifikant mehr okklusale Kontakte (p = 0,001), insbesondere im Seitenzahnbereich (p = 0,002); die SF ermittelte signifikant mehr okklusale Kontakte im Frontzahnbereich (p = 0,003). Die wiederholte Markierung okklusaler Kontakte war für die HF reliabel, nicht aber für die SF. Die Anzahl der Kontakte war signifikant geringer bei wiederholter Benutzung derselben SF (p = 0,001).
Schlussfolgerung: SF sollte nicht zur okklusalen Analyse oder zur Kontrolle von Einschleifmaßnahmen eingesetzt werden.
Palabras clave: Okklusion, T-Scan, Sensorfolie, Hanel-Folie, Okklusionsanalyse, Einschleifen, Okklusionskontrolle
Dentista, 2/2020
FokusPáginas 18-21, Idioma: AlemánPeroz, IngridBruxismus, vor allem die Formen, die mit Reiben und Knirschen auf den Zähnen verbunden sind, stellen sowohl ein hohes Risiko für den Verlust von Zahnhartsubstanz dar als auch ein höheres Risiko für das technische und biologische Versagen zahnärztlicher Rekonstruktionen. Trotz bekanntem Risiko bestehen einheitliche Gewährleistungsregelungen für alle Patienten.
Journal of Craniomandibular Function, 1/2020
Páginas 65-72, Idioma: Alemán, InglésPeroz, Ingrid / Hugger, AlfonsKonsensus zu Lernzielen der Funktionsdiagnostik und -therapie im Kontext der zahnärztlichen ProthetikDie Funktionslehre stellt ein Querschnittsfach dar, das – neben komplexen physiologischen, pathophysiologischen und medizinischen Kenntnissen – Wissen und Fertigkeiten im Bereich der Artikulatoranwendung und Bewegungssimulation des Unterkiefers inkludiert. Aufgrund der neuen Approbationsordnung für Zahnmedizin (AOZ) werden zukünftig präklinische zahntechnische Lehrveranstaltungen gekürzt werden. Ziel eines Konsentierungsprozesses zwischen Vertretern der DGFDT und Hochschullehrern der Prothetik war es deshalb, die Lernziele und deren Kompetenzlevel (Tabelle 1) für die zahnärztliche Präklinik und Klinik zusammenzutragen, die essenziell sind. Die konsentierten Lernziele sollen in eine Überarbeitung des Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalogs Zahnmedizin (NKLZ) einfließen.
Palabras clave: Lernzielkatalog, Funktionsdiagnostik, Funktionstherapie, Okklusion, Ausbildung
Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift, 5/2019
GesellschaftDOI: 10.3238/dzz.2019.0339-0344Páginas 339, Idioma: AlemánPeroz, Ingrid / Lange, MatthiasViele Unklarheiten und wenig sichere Erkenntnis – Bruxismus gehört zu den zahnmedizinischen Themen, über die wir immer noch schmerzhaft wenig wissen. Die erste S3-Leitlinie zur Diagnostik und Behandlung von Bruxismus fasst den vorhandenen Wissensstand zusammen, schafft zu zentralen Fragen wie dem Krankheitsverständnis Klarheit und gibt Zahnärzten evidenzbasierte Handlungs-empfehlungen, die eine Vernachlässigung und eine Übertherapie vermeiden helfen.