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Wirksamkeit des RelaxBogens im Vergleich zur Therapie mit Aufbissbehelfen
Ziel: Diese Studie untersucht den therapeutischen Effekt des RelaxBogens im Vergleich zur alleinigen Schienentherapie bei Patienten mit Schlafbruxismus und CMD in Bezug auf myogene Beschwerden und Schmerzen.
Probanden und Methoden: 32 Probanden mit Schlafbruxismus und CMD-Symptomen wurden in einer einfach verblindeten, randomisierten, kontrollierten, monozentrischen klinischen Studie untersucht. Die Wirksamkeit des Bogens plus Stabilisierungsschiene wurde mit der alleinigen Schienentherapie verglichen. Die Therapiedauer betrug acht Wochen. Die Untersuchungen entsprechen dem RDC/TMD-Standard.
Ergebnisse: Bei der Bogen-Gruppe zeigte sowohl die Auswertung der SL-NRS-Fragebögen als auch die Palpation der Muskeln eine signifikante Schmerzreduktion der Mundschließer. Gleichzeitig empfanden die Probanden weniger Schmerz bei der Mundöffnung. Ein lindernder Effekt auf Kopfschmerzen in Kombination mit muskulären CMD-Symptomen, häufig auch als Spannungskopfschmerzen bezeichnet, konnte ebenfalls beobachtet werden.
Keywords: Craniomandibuläre Dysfunktion, Bruxismus, Kiefer, Kopfschmerz, Faszie, RelaxBogen, CMD, TMD, Myalgie
Eine aktualisierte systematische Übersichtsarbeit unter Verwendung der AMSTAR-Methode
Ziel: Ziel dieser systematischen Übersichtsarbeit war die Bestimmung der Wirksamkeit von Stabilisierungsschienen bei der Therapie von myofaszialem Schmerz im Vergleich mit anderen Behandlungsformen.
Material und Methoden: Mittels elektronischer und händischer Suche wurden im Zeitraum vom 1. Januar 2001 bis zum 31. März 2019 veröffentlichte systematische Übersichtsarbeiten und Metaanalysen ermittelt. Die methodische Qualität der gefundenen Übersichtsarbeiten wurde mit der AMSTAR-Methode (Assessment of Methodological Quality of Systematic Reviews) bewertet.
Ergebnisse: Endgültig inkludiert wurden nur vier Artikel: drei systematische Übersichtsarbeiten aus dem Zeitraum von 2001 bis 2005 und eine jüngere Metaanalyse aus dem Jahr 2014.
Schlussfolgerung: Stabilisierungsschienen konnten Schmerzsymptome bei von myofaszialem Schmerz betroffenen Patienten signifikant besser lindern als eine minimale oder gar keine Behandlung. Kein statistisch signifikanter Unterschied fand sich beim Vergleich von Schienen mit Placebo- oder alternativen Behandlungen. Die Schienentherapie scheint nicht wirksamer zu sein als alternative Behandlungsformen ohne reversible Okklusionstherapie. Die größte Wirksamkeit entfalten Stabilisierungsschienen in Kombination mit anderen Behandlungsformen.
Keywords: Okklusionsschienen, craniomandibuläre Dysfunktion, Myalgie, Kaumuskeln, systematische Übersichtsarbeit, qualitative Forschung, AMSTAR
Introduction: The fabrication of a stabilization (Michigan) appliance for edentulous patients suffering from temporomandibular disorders remains a challenge. This article describes a complete denture Michigan splint, where a maxillary removable denture and stabilization appliance was fabricated as one single piece.
Case presentation: A 76-year-old edentulous female presented for replacement of her insufficient 20-year-old removable complete dentures. The patient was also diagnosed with arthralgia of the right temporomandibular joint and myofascial pain in the right masseter muscle. First, a new set of dentures was made with an increased occlusal vertical dimension of 2 mm to compensate for the current reduced vertical height. In an attempt to manage the temporomandibular pain, a single-piece maxillary complete denture splint was manufactured through CAM milling of a polymethyl methacrylate block. The denture splint was worn at night during sleep instead of the maxillary complete denture. It was tolerated well, and the temporomandibular pain had vanished 3 months later.
Discussion: The complete denture Michigan appliance showed a perfect fit on the oral mucosa. Further advantages of this design were the avoidance of possible retention loss between a conventional splint and a complete denture, increased patient comfort, increased durability of the appliance, and reduced risk for systemic effects due to a lower residual monomer content. The presence of a digital data set allows for the making of a duplicate in an effective way if the denture splint is lost.
Conclusion: Edentulous patients suffering from temporomandibular pain may benefit from a maxillary complete denture Michigan splint as an alternative to a stabilization splint placed on a complete denture.
Keywords: complete denture, computer-aided design, temporomandibular disorders, edentulous jaw, occlusal splints
Clinical functional analysis (CFA) lays the groundwork for many diagnostic and therapeutic measures for craniomandibular dysfunction (CMD). Hence, Code 8000 of the German Dental Fee Schedule (GOZ) is central to billing for such functional analysis services. However, the principles for evidence-based practice of functional diagnostics have evolved substantially, which is rarely more evident than in GOZ Code 8000: 'Clinical functional analysis, including documentation.' The mismatch between the fee schedule specifications and current practice guidelines becomes particularly obvious when reading the procedural code description for CFA, which was taken from the former GOZ 1988 and adopted in the new and revised GOZ 2012, without updates or changes. Code 8000 states: “The service under no. 8000 also includes the following dental services: prophylactic, prosthetic, periodontal and occlusal examination, functional diagnosis of X-rays of the skull and cervical spine, and clinical reaction tests (such as a resiliency test and provocation test).” The German Dentistry Act requires dentists in Germany to practice dentistry according to current scientific evidence. However, it is difficult to reconcile best practice according to current scientific evidence with the outdated provisions of the GOZ. This article describes this problem in detail, based on the example of GOZ Code 8000. In the case of CFA, it is important to distinguish the exact scope of services included in GOZ Code 8000, since the field of dental functional diagnostics has undergone enormous scientific development and diversification in recent decades, yielding new and distinct services that must be billed separately.
Keywords: clinical functional analysis (CFA), craniomandibular dysfunction (CMD), temporomandibular disorders (TMD), fee schedule, German Dental Fee Schedule (GOZ)