Journal of Craniomandibular Function, 4/2024
SupplementPages S1-S34, Language: GermanHugger, Alfons / Görl, SteffaniDer richtige Biss – das richtige BeißenJournal of Craniomandibular Function, 4/2023
SupplementPages S1-S35, Language: GermanHugger, Alfons / Görl, SteffaniZukunft der OkklusionsschienenJournal of Craniomandibular Function, 2/2023
Conference ReportPages 149-165, Language: English, GermanZahn, Tuğba / Imhoff, Bruno / Görl, SteffaniQuintessenz Zahnmedizin, 5/2022
Zahnheilkunde interdisziplinärPages 478-484, Language: GermanAini, Tuba / Güth, Jan-Frederik / Görl, SteffaniDer Verlust der Vertikaldimension ist oftmals mit einem hohen Behandlungsaufwand verbunden, da in der Regel alle Zähne zumindest eines Kiefers therapiert werden müssen. Neben der Frage, welche prothetisch-restaurative Versorgung die ideale ist, spielt die Funktionsdiagnostik eine wesentliche Rolle für den Erfolg einer komplexen Bisslagenveränderung. Jeder irreversiblen rekonstruktiven Maßnahme sollte eine okklusale Erprobung mithilfe von Okklusionsschienen und/oder Langzeitprovisorien (LZP) vorangehen. Nach einem gewissen Zeitraum – bei vorbestehender Symptomatik einer kraniomandibulärer Dysfunktion (CMD) nach ca. 6 Monaten mit stabiler Funktionsverbesserung, bei rein prothetisch-restaurativer Begründung nach ca. 3 Monaten – besteht die Herausforderung, die Bisslage der Schiene exakt in eine prothetische Versorgung umzusetzen. Zu dem Bestreben, minimalinvasiv vorgehen zu wollen, kommen steigende Ansprüche an die Ästhetik und Funktion bereits in der provisorischen Phase hinzu. Nachfolgend werden mögliche Wege erläutert, wie die Umsetzung der Schienenbisslage in eine definitive Versorgung erfolgreich gelingen kann. Das praktische Vorgehen im klinischen Alltag sowie ein innovatives Schienenkonzept (Münchner Schiene) werden beschrieben.
Manuskripteingang: 31.01.2022, Manuskriptannahme: 03.03.2022
Keywords: Schienentherapie, Münchner Schiene, Polycarbonatschiene, Bisshebung, Vertikaldimension, Rekonstruktion
Journal of Craniomandibular Function, 4/2022
EditorialPages 287-288, Language: English, GermanGörl, SteffaniJournal of Craniomandibular Function, 2/2022
SciencePages 99-114, Language: English, GermanAini, Tuba / Güth, Jan-Frederik / Görl, SteffaniInitial therapy with occlusal splints (splints) is a key stage of complex prosthetic rehabilitation due to changes in the vertical dimension of occlusion. Good patient compliance is crucial to the success of treatment. In addition to the desire for minimally invasive treatments, patients have increasingly demanding expectations regarding esthetic and functional outcomes, even in the provisional stages of treatment, which are inadequately met by traditional splints. This requires a shift in thinking in routine clinical practice. If irreversible treatments are required, sufficient initial functional and esthetic testing is needed to increase their predictability. The advent of new dental materials and digital technologies has led to the development of new treatment concepts for prosthetic dentistry. This article presents a case example illustrating dental applications for polycarbonate as a ‘new’ splint fabrication material. The special material properties of polycarbonate enable the manufacture of fully anatomical, tooth-colored splints that closely simulate the final prosthetic restoration. The Munich splint concept takes functional, phonetic, esthetic, and minimal invasiveness expectations into account and is therefore an innovative and flexible pretreatment strategy.
Keywords: Munich splint, polycarbonate splint, vertical dimension of occlusion (VDO), splint therapy, reconstruction, erosion