Parodontologie, 2/2023
Páginas 149-157, Idioma: AlemánRamseier, Christoph A. / Matti, Fabienne S.Der Tabakkonsum bleibt insbesondere aufgrund der vorliegenden medizinischen Evidenz seiner gesundheitlichen Folgen und der weiten Verbreitung des Zigarettenrauchens auch bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen die häufigste vermeidbare Todesursache der heutigen Zeit. Während weltweit nach wie vor auf Präventionsstrategien und Entzugstherapien gesetzt wird, erlebt die Verbreitung von alternativen Produkten zur Nikotininhalation wie E-Zigaretten oder „Heat not Burn“-Produkten einen gewaltigen Aufschwung. Dieser kommt gleichzeitig den Bedürfnissen der heutigen Zigarettenraucher nach, welche auch aus gesundheitlichen Gründen eine Alternative zum Zigarettenrauchen suchen. Ebenso versucht die Tabakindustrie, mit den neuen Produkten ihr Image zu verbessern. In dem Beitrag werden der Umfang des Tabakkonsums speziell bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen sowie die verschiedenen alternativen Produkte zur Nikotininhalation und deren gesundheitliche Folgen dargestellt. Die europaweiten gesundheitspolitischen Gegenmaßnahmen der Tabakprävention sind zwar öffentlich präsent, müssen allerdings nach wie vor im Rahmen der sogenannten Tabak-Kurzintervention auch in jeder zahnmedizinischen Praxis Einzug halten.
Manuskripteingang: 18.06.2018; Annahme: 09.07.2018
Originalpublikation: Ramseier et al. (Quintessenz 2018;69:1182–1190).
Palabras clave: Tabakkonsum, E-Zigaretten, Wasserpfeife, Shisha, „Heat not Burn“-Produkte
Team-Journal, 6/2022
INTERDISZIPLINÄRPáginas 314-321, Idioma: AlemánRamseier, Christoph A. / Matti, Fabienne S.Der Tabakkonsum bleibt insbesondere aufgrund der vorliegenden medizinischen Evidenz seiner gesundheitlichen Folgen und der weiten Verbreitung des Zigarettenrauchens auch bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen die häufigste vermeidbare Todesursache der heutigen Zeit. Während weltweit nach wie vor auf Präventionsstrategien und Entzugstherapien gesetzt wird, erlebt die Verbreitung von alternativen Produkten zur Nikotininhalation wie E-Zigaretten oder „Heat-not-burn“-Produkten einen gewaltigen Aufschwung. Dieser kommt gleichzeitig den Bedürfnissen der heutigen Zigarettenraucher nach, welche auch aus gesundheitlichen Gründen eine Alternative zum Zigarettenrauchen suchen. Ebenso versucht die Tabakindustrie, mit den neuen Produkten ihr Image zu verbessern. In dem Beitrag werden der Umfang des Tabakkonsums speziell bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen sowie die verschiedenen alternativen Produkte zur Nikotininhalation und deren gesundheitliche Folgen dargestellt. Die europaweiten gesundheitspolitischen Gegenmaßnahmen der Tabakprävention sind zwar öffentlich präsent, müssen allerdings nach wie vor im Rahmen der sogenannten Tabak-Kurzintervention auch in jeder zahnmedizinischen Praxis Einzug halten.
Quintessence International, 10/2022
DOI: 10.3290/j.qi.b3418233, ID de PubMed (PMID): 36169272Páginas 832-838, Idioma: InglésDe Ry, Siro Pietro / Pagnamenta, Marco / Ramseier, Christoph Andreas / Roccuzzo, Andrea / Salvi, Giovanni Edoardo / Sculean, AntonObjective: To evaluate the five-year results following regenerative periodontal surgery of intrabony defects using an enamel matrix derivative (EMD) in patients with different smoking status.
Method and materials: The dental records of patients treated with regenerative periodontal surgery with EMD between 2001 and 2011 were screened. The clinical parameters at baseline (T0) and 6 months (T1) and 5 years (T2) after surgery were collected and analyzed in relation to patient’s smoking status (smokers, former smokers, and nonsmokers).
Results: A total of 71 sites were initially assessed in 38 patients. In total, 56 sites could be evaluated at T1, and 34 after 5 years (T2). At 6 months after surgery, a statistically significant mean probing pocket depth (PPD) reduction of 2.91 ± 1.60 mm and a mean clinical attachment level (CAL) gain of 1.89 ± 1.90 mm were measured. Nonsmokers revealed a greater, statistically not significant CAL gain compared to smokers (2.38 ± 2.12 mm vs 1.50 ± 1.71 mm). Although at 5 years the site-specific PPD values remained stable in nonsmokers, smokers showed an increase of 1.60 ± 2.41 mm.
Conclusions: The present study provides evidence that regenerative periodontal surgery with EMD may lead to clinically relevant improvements even in smoking patients. However, the positive effect of EMD seems to be limited in time and can only partially compensate for the negative influence of smoking.
Palabras clave: enamel matrix derivative (EMD), intrabony defects, long-term results, periodontal regeneration, regenerative periodontal surgery, smoking
Oral Health and Preventive Dentistry, 1/2021
Acceso libre Sólo en líneaRandomised Controlled Clinical TrialDOI: 10.3290/j.ohpd.b966767, ID de PubMed (PMID): 33615769febrero 19, 2021,Páginas 137-147, Idioma: InglésA. Ramseier, Christoph / Petitat, Chloé / Trepp, Sidonia / Lang, Niklaus P. / Eick, Sigrun / Adam, Ralf / Ccahuana-Vasquez, Renzo A. / Barker, Matthew L. / Timm, Hans / Klukowska, Malgorzata / Salvi, Giovanni E.Purpose: To compare clinical outcomes and oral fluid biomarkers in gingivitis subjects using an electric toothbrush/irrigator combination (test) or a manual toothbrush alone (control) over 8 weeks.
Materials and Methods: Subjects were randomly assigned to two groups of n = 30. In both groups, toothbrushing was performed twice daily at home and no additional interdental cleaning aids were allowed. Plaque Index (PLI), Gingival Index (GI), whole saliva (WS), and gingival crevicular fluid (GCF) samples were collected at weeks 2, 4, and 8.
Results: Subjects’ mean age was 23 years and 52% were female. Overall baseline means were 1.31 for PLI, 1.07 for GI, and 34.9 for number of bleeding sites. At every follow-up visit, both groups differed statistically significantly (p < 0.001) from baseline for all clinical parameters. The test group demonstrated statistically significantly (p < 0.001) greater reductions in GI vs the control group by 18% at week 2, 17% at week 4 and 24% at week 8. The test group also demonstrated statistically significantly (p < 0.002) greater reductions in the number of bleeding sites vs the control group by 33% at week 2, 34% at week 4 and 43% at week 8. Between-group comparisons for both WS and GCF revealed numerical trends for decreased levels of interleukin (IL)-1β in GCF after 4 and 8 weeks, but these were not statistically significant.
Conclusion: In subjects using the electric toothbrush/irrigator combination, increased clinical improvements may be found accompanied by similarly improved trends for oral fluid biomarkers such as IL-1β.
Palabras clave: gingival crevicular fluid, gingivitis, prevention, toothbrushing
Oral Health and Preventive Dentistry, 1/2021
Acceso libre Sólo en líneaPeriodontologyDOI: 10.3290/j.ohpd.b898947, ID de PubMed (PMID): 33491377enero 26, 2021,Páginas 43-50, Idioma: InglésRamseier, Christoph A. / Fischer, Jean R. / Fischer, Gino / Schimmel, MartinPurpose: To assess the effect of age on the mean percentage of bleeding on probing (BOP) during supportive periodontal therapy (SPT) in patients enrolled in SPT for at least 5 years.
Materials and Methods: This study was performed as a retrospective analysis of data collected from SPT patients initially diagnosed with gingivitis or mild to severe periodontitis. Two groups of patients were selected: in group A, younger adults (age ≤ 35 years) were included while group B consisted of older SPT patients (age ≥ 65 years). BOP in the two groups was compared according to both disease severity and % compliance with SPT visits.
Results: BOP in all patients (n = 236) was 19.2% (± 12.4). Group A (n = 110) presented mean BOP levels of 19.7% (± 11.8), while lower BOP levels of 18.7% (± 13.0) were found in group B (n = 126; p = 0.5272). Older patients demonstrating high % compliance had lower mean BOP levels (14.2% ± 9.5) than younger patients (18.0% ± 11.7; p = 0.0841). Similarly, BOP was lower in older patients with moderate (group B: 18.4% ± 12.1, group A: 19.3% ± 14.6, p = 0.0541) or severe periodontitis (group B: 22.4% ± 11.4, group A: 23.2% ± 14.0; p = 0.3440). In patients with moderate or severe periodontitis and higher % compliance with SPT, the mean BOP was statistically significantly lower in older patients than in younger patients (moderate: 14.4% ± 11.9 vs 19.4% ± 15.1, p 0.0001; severe: 13.2% ± 11.1 vs 18.3% ± 17.5, p = 0.0170).
Conclusion: Older patients enrolled in SPT may present lower levels of BOP. This finding should be considered when determining SPT intervals with elderly patients.
Palabras clave: bleeding on probing, elderly, compliance, supportive periodontal therapy
Quintessenz Zahnmedizin, 10/2018
Orale MedizinPáginas 1182-1190, Idioma: AlemánRamseier, Christoph A. / Matti, Fabienne S.Der Tabakkonsum bleibt insbesondere aufgrund der vorliegenden medizinischen Evidenz seiner gesundheitlichen Folgen und der weiten Verbreitung des Zigarettenrauchens auch bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen die häufigste vermeidbare Todesursache der heutigen Zeit. Während weltweit nach wie vor auf Präventionsstrategien und Entzugstherapien gesetzt wird, erlebt die Verbreitung von alternativen Produkten zur Nikotininhalation wie E-Zigaretten oder "Heat not Burn"-Produkten einen gewaltigen Aufschwung. Dieser kommt gleichzeitig den Bedürfnissen der heutigen Zigarettenraucher nach, welche auch aus gesundheitlichen Gründen eine Alternative zum Zigarettenrauchen suchen. Ebenso versucht die Tabakindustrie, mit den neuen Produkten ihr Image zu verbessern. In dem Beitrag werden der Umfang des Tabakkonsums speziell bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen sowie die verschiedenen alternativen Produkte zur Nikotininhalation und deren gesundheitliche Folgen dargestellt. Die europaweiten gesundheitspolitischen Gegenmaßnahmen der Tabakprävention sind zwar öffentlich präsent, müssen allerdings nach wie vor im Rahmen der sogenannten Tabak-Kurzintervention auch in jeder zahnmedizinischen Praxis Einzug halten.
Palabras clave: Tabakkonsum, E-Zigaretten, Wasserpfeife, Shisha, "Heat not Burn"-Produkte
Oral Health and Preventive Dentistry, 4/2017
DOI: 10.3290/j.ohpd.a38737, ID de PubMed (PMID): 28831461Páginas 391-397, Idioma: InglésBassetti, Mario A. / Bassetti, Renzo G. / Sculean, Anton / Salvi, Giovanni E. / Bornstein, Michael M. / Ramseier, Christoph A.Purpose: To evaluate the awareness of cigarette smoking as a risk factor for chronic periodontitis in patients either undergoing active periodontal treatment (APT) or enrolled in supportive periodontal therapy (SPT).
Materials and Methods: Comprehensive tobacco use history was collected with a questionnaire in 50 patients before and after APT (test) and in 50 patients (control) enrolled in SPT at the School of Dental Medicine, University of Bern. Carbon monoxide (CO) exhalation levels were measured in both APT and SPT patients.
Results: In the test group, 94% (n = 47) completed the study. Before APT, 48% of these (n = 24) knew about the association between smoking and periodontal disease, while 42% (n = 21) assumed a possible association and 10% (n = 5) did not. Following APT, 53% (n = 25) knew about the association, while 34% (n = 17) still assumed a possible association and 10% (n = 5) did not. In the control group, 60% (n = 30) of SPT patients knew about the association of smoking with periodontal disease, while 30% (n = 15) assumed an association and 10% (n = 5) were not aware of any association. In both APT and SPT patients, neither between-group nor baseline to follow-up differences were detected (p > 0.05).
Conclusions: Brief interventions for tobacco cessation during APT or SPT failed to increase periodontal patients' awareness of smoking as a risk factor for chronic periodontitis. In order to both increase awareness and motivation to quit tobacco use, more counseling than conventional brief interventions may be needed.
Key words: chronic periodontitis, exhaled carbon monoxide, patient education, risk factor, smoking, smoking cessation
Palabras clave: chronic periodontitis, exhaled carbon monoxide, patient education, risk factor, smoking, smoking cessation
Quintessenz Zahnmedizin, 10/2016
Orale MedizinPáginas 1233-1241, Idioma: AlemánSieber, Kevin R. / Pirracchio, Luca / Bornstein, Michael M. / Ramseier, Christoph A.Gingivale Wucherungen werden meistens mit der medikamentösen Therapie von Blut-hochdruck und Epilepsie oder der Immunsuppression nach einer Organtransplantation in Verbindung gebracht. Bei der zahnmedizinischen Betreuung betroffener Patienten empfiehlt es sich, primär zu versuchen, nach Rücksprache mit dem behandelnden Arzt eine ggf. verabreichte Medikation umzustellen. Außerdem sind die Optimierung und das Einhalten der häuslichen Mundhygiene von entscheidender Bedeutung. Vor einer chirurgischen Entfernung gingivaler Wucherungen sollte immer eine nicht chirurgische Therapie mit einer professionellen Zahnreinigung durchgeführt werden. Unter Umständen kann die zusätzliche Verabreichung von systemischen Antibiotika die Heilung bzw. Schrumpfung der Gingivawucherungen unterstützen. Im Anschluss an eine aktive Parodontalbehandlung wird für alle betroffenen Patienten eine engmaschige unterstützende Parodontitistherapie (UPT) empfohlen.
Palabras clave: Gingivale Wucherung, Gingivahyperplasie, medikamenteninduzierte Gingivawucherung, Parodontaltherapie, Zahnfleischwucherung
Parodontologie, 3/2015
Páginas 307-312, Idioma: AlemánRamseier, Christoph A.Tabakprävention und -entwöhnung in der ZahnarztpraxisOral Health and Preventive Dentistry, 3/2015
DOI: 10.3290/j.ohpd.a34248, ID de PubMed (PMID): 26082949Páginas 245-251, Idioma: InglésSantos, Antonio / Pascual, Andres / Llopis, Jaime / Giner, Luis / Kim, David M. / Levi jr., Paul / Ramseier, Christoph A.Purpose: To determine whether smokers report having less adequate oral hygiene habits than nonsmokers.
Materials and Methods: Using a 24-item questionnaire addressing both smoking and oral hygiene habits, patients from three periodontal practices in Spain were evaluated. In order to assess the periodontal status of all patients, immediately following the survey, the patients were examined clinically and categorised according to the American Dental Association (ADA) classification for periodontal diseases.
Results: 762 patients with ADA type I gingivitis (4.1%), type II early periodontitis (31.2%), type III moderate periodontitis (39.2%) and type IV advanced periodontitis (25.5%) were surveyed. A total of 289 smokers (38.0%) and 402 (52.8%) nonsmokers participated in the study: 77 (10.1%) participants were identified as heavy smokers (>20 cigarettes/day), along with 122 (16.0%) moderate smokers (10-20 cigarettes/day) and 90 (11.8%) light smokers (20 cigarettes/day). A greater proportion of nonsmokers brushed their teeth two (37.8%) or more (22.9%) times a day compared with moderate smokers (twice: 32.0%, more: 15.6%) and heavy smokers (twice: 32.5%, more: 15.6%), respectively (p 0.05). Heavy smokers used dental floss statistically significantly less frequently (10.4%) than nonsmokers (21.6%) (p 0.05). No statistically significant differences were found between smokers and nonsmokers regarding the use of mouthwashes (p > 0.05).
Conclusions: This study revealed comparable oral hygiene habits in nonsmokers and light smokers. However, heavy smokers were found to have worse oral hygiene habits than nonsmokers.
Palabras clave: dental floss, mouthwash, oral hygiene habits, smoking, toothbrush