Open AccessPages 9-19, Language: English, GermanAlanen, Pentti / Kirveskari, Pentti
Die Rolle okklusaler Faktoren in der Ätiologie der temporomandibulären Dysfunktionen (TMD) wird derzeit häufig als marginal oder nichtexistent bewertet. Doch ist die Anzahl hochwertiger Studien, die sich dem kausalen Problem der TMD widmen niedrig und die theoretische Basis der Studien ist schwach. Trotz der hohen Zahl von veröffentlichten Artikeln, die sich mit der evidenzbasierten Medizin befassen, blieb das Konzept der Evidenz als solches bisher unklar. Dasselbe gilt für das Konzept der Kausalität. Die Verwendung der Begriffe Evidenz und Kausalität scheint auf irrigen Annahmen in Bezug auf deren Bedeutung zu basieren. Daher erscheinen die Schlussfolgerungen, die aus Studien zur ätiologischen Rolle okklusaler Faktoren gezogen werden, haltlos oder voreilig.
Keywords: Kausalität, Evidenz, Okklusion
Pages 21-33, Language: English, GermanKordaß, Bernd / Hugger, Alfons
Kaubewegungen sind durch Variabilität gekennzeichnet. In Abhängigkeit von der Art und Lokalisation des Kauguts zwischen den Zähnen variieren die Kaumuster und weisen individuelle Merkmale auf. Computergestützte Registrierungen standardisierter Kaubewegungen, die mit dem ultraschallbasierten Messsystem Jaw-Motion-Analyse aufgezeichnet und mit der Software JawReports ausgewertet wurden, zeigen einen deutlichen Einfluss von Dysfunktionssymptomen auf die Variabilität des Kaumusters: Je funktionsgesünder ein System ist, desto variabler funktioniert es; je gestörter, desto monotoner und stereotyper verlaufen die Bewegungsbahnen. Ähnliches gilt für die Einseitigkeit der Kaufunktion. Kauen kann auf beiden Seiten gleichzeitig, abwechselnd rechts oder links oder bevorzugt beziehungsweise ausschließlich auf der rechten oder linken Seite stattfinden. Als "normal" kann die bilateral alternierende Kaufunktion angesehen werden, denn einseitiges Kauen gilt als weniger effektiv und kann mit Dysfunktionen assoziiert sein. Mit der Lateralisierung der Kaufunktion waren einseitige Schmerzen in den Gesichtsmuskeln, einseitiger Kiefergelenkschmerz und einseitige Knackgeräusche assoziiert, auch hängen asymmetrische Stützzonenverluste und bestimmte prothetische Versorgungsarten hochsignifikant mit der Einseitigkeit zusammen. Kunststoffprothesen mit gebogenen Klammern und Prothesen mit Geschiebeverankerung des Prothesenkörpers am Restgebiss erhöhen das relative Risiko (Odds-Ratio) - nicht jedoch festsitzende Versorgungen, Teleskop- und Totalprothesen. Wahrscheinlich führt jede Monotonie in der Folge wiederholter, stereotyper Bewegungen mit Kraftschluss zu einem erhöhten Verschleiß anatomischer Strukturen. Geeignete therapeutische Maßnahmen zu deren Vermeidung und Förderung der Variabilität werden angesprochen.
Keywords: Kaubewegung, Dysfunktion des stomatognathen Systems, Variabilität der okklusalen Bewegungen, Kauseitenpräferenz
Pages 35-51, Language: English, GermanHatzi, Panayiota / Kourtis, Stefanos / Millstein, Philip L.
To determine the effect of slight differences in pin alignment markings on pin alignment and occlusal contacts, left and right second premolar and first molar occlusal contact areas were compared before and after the height of the incisal pin was increased. One Kavo Protar 3 articulator with an incremental type of calibrated guide pin was used for the study. Ten polyvinylsiloxane right and left posterior interocclusal records of occluded impact resistant resin casts were made at five different pin positions: 0, 50, 150, 250 and 500 µm. The use of a computerized image analysis program provided quantitative measurements of light transmitted through the occlusal records. T-tests were used to statistically determine effects of the initial 50 µm increase in incisal pin alignment. Data of certain areas for other pin heights were incomplete due to an unpredictable increase of material thickness beyond the measuring threshold of this study. Data was gathered from analysis of the second premolar and the first molar areas bilaterally. There were statistically significant differences from a 0 to 50 µm raise of the incisal guide pin (P < 0.05). Statistics at other pin heights were not performed because data were incomplete due to an increase in material thickness that could not be predicted based on current literature. Precise alignment of incisal pin is required to assure occlusal precision in restorative dentistry.
Keywords: articulator, incisal guide pin, interocclusal recording material, occlusal contacts
Pages 53-78, Language: English, GermanManfredini, Daniele / Bucci, Marco B. / Lange, Matthias / Guarda-Nardini, Luca
Temporomandibular disorders (TMDs) are a frequent finding in cases of facial trauma or dental malpractice, and legal claims for TMD damage have increased over the years. TMD treatment in the medical legal setting is complicated by the peculiarities of these disorders, whose symptoms are heterogeneous, fluctuant, and recognize a multifactorial origin. A systematic Medline search in the National Library of Medicine's Pubmed database pointed out that despite the medical legal aspects of the dental profession gaining a growing attention, there is a paucity of literature dealing with TMD patients' assessment. For these reasons, evidence-based knowledge in the field of TMD treatment was summarized in the present paper, with the aim of providing useful suggestions for a medical legal approach to temporomandibular disorders.
Keywords: diagnosis, ethics, forensic medicine, legal medicine, temporomandibular disorders, treatment
Pages 79-94, Language: English, GermanBoisserée, Wolfgang / Schupp, Werner
The restoration of normal temporomandibular joint function in static and dynamic occlusion can be the key the successful treatment of temporomandibular disorders (TMD), in many cases. An interdisciplinary approach characterized by close cooperation between the dentist, orthopedist and manual therapist is required for the individual patient. The dentist's job is to adjust the occlusion to the changes in jaw relationships that occur in response to functional normalization of the involved muscles, and to improve the patient's head and body posture. The craniomandibular orthopedic positioning appliance (COPA), a removable interocclusal appliance for reversible correction of the occlusion, is designed to eliminate the pathological interferences associated with temporomandibular joint (TMJ) dysfunction. As such, it is predestined for use as a primary therapeutic instrument in these indications. If the position of the temporomandibular joint changes over the course of treatment, further orthodontic and/or prosthodontic treatment may be needed after the completion of interdisciplinary treatment, to ensure the longterm, interference-free stabilization of the occlusion. If the clinical findings indicate that the occlusal splint has successfully eliminated the problems of infraocclusion, and that further treatment is needed, the removable occlusal splint can be transformed into bonded onlay elements in order to transfer the splint position with the highest possible precision, while maintaining the temporomandibular joint position achieved in the first stage of splint therapy. This approach allows the clinician to simulate the planned therapeutic occlusion before irreversible occlusal treatment measures are performed, in order to obtain the most accurate assessment of the effectiveness of the therapeutic occlusion based on the patient's subjective impression, as well as the results of interdisciplinary functional analysis.
Keywords: biomechanical wax-up technique according to Polz, bonded occlusal splint, craniomandibular system (CMS), dynamic occlusion, functional treatment, musculoskeletal system (MSS), orthodontics, prosthodontics, removable occlusal splint, static occlusion