International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 5/2023
DOI: 10.11607/prd.5313, PubMed-ID: 37338919Seiten: 579-587, Sprache: EnglischPariente, Leon / Dada, Karim / Linder, Susy / Dard, MichelThe purpose of this case series was to assess the application of a novel self-cutting, tapered implant (Straumann® BLX, Institut Straumann AG, Basel, Switzerland) in combination with a digital integrated prosthetic workflow for the immediate placement and restoration. Fourteen consecutive patients, requiring replacement of a single hopeless maxillary or mandibular tooth, meeting the clinical and radiographic indication criteria for immediate implant placement, were treated. All cases followed the same digitally-guided procedure of extraction and immediate implant placement. Immediate temporization with full contoured screw-retained provisionals was performed using an integrated digital workflow. After implant placement and dual-zone bone and soft tissue augmentation, connecting geometries and emergence profiles were finalized. The average implant insertion torque was 53.2 ± 14.9 Ncm and ranged between 35 and 80 Ncm, allowing immediate provisional restoration in all cases. Final restorations were delivered three months after implant placement. An implant survival rate of 100% was observed at the 1-year recall after loading. The results of this case series suggest that immediate placement of novel tapered implants and immediate provisionalization using an integrated digital workflow can result in predictable functional and esthetic results for the immediate transition of failing single teeth in the esthetic area.
International Journal of Computerized Dentistry, 4/2021
Online OnlyApplicationDOI: 10.3290/j.ijcd.b2382983, PubMed-ID: 34931781Seiten: e457-e477, Sprache: Englisch, DeutschDada, Karim / Pariente, Leon / Valois, JéromeZiel: Ziel dieses Artikels ist die Vorstellung eines neuen Protokolls für den exakten Transfer des periimplantären Weichgewebe-Emergenzprofils (EP) mithilfe eines individuellen Gingivaformer oder Provisoriums, deren Form in die prothetische Konstruktionssoftware importiert wird.
Methode: Das EP der künftigen Restauration wird extraoral mit einem ideal geformten individuellen Gingivaformer oder Kronenprovisorium definiert. Diese werden vor dem Einsetzen extraoral auf einem reponierbaren Implantatanalog verschraubt in eine Scanhalterung gesetzt und mit einem Intraoralscanner (IOS) gescannt. Das reponierbare Analog (Straumann RB Repositionable Implant Analog, Artikelnummer 065.0023), das ursprünglich dazu dient, eine korrekte Orientierung der Implantatplattform beim Einsetzen in ein gedrucktes Modell sicherzustellen, ist bereits im Handel erhältlich. Es handelt sich um eine exakte Replik des Implantats mit einem externen Positionsindex. Gescannt ermöglicht es den digitalen Transfer der exakten Implantatposition und des Positionsindex. Nach der Heilung werden Ganzkieferabformungen über den nicht abgeschraubten individuellen Gingivaformer oder das Provisorium durchgeführt. Die STL-Daten beider Abformungen werden fusioniert, um ein digitalen Modell zu generieren. Auf diesem wird die definitive Restauration konstruiert, die beim nächsten Termin eingegliedert werden kann.
Schlussfolgerung: Die beschriebene Technik ist einfach, zuverlässig und genau. Sie benötigt für den Transfer der räumlichen Implantatposition und des periimplantären Weichgewebeprofils keine klassische Abformung auf Implantatniveau und keine Digitalisierungs-Hilfsmittel wie Scankörper.
Schlagwörter: Dentalimplantate, ästhetische Zone, Sofortimplantation